Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Sünkroonsed hinnatõusud Eesti tanklates: kartell või turu eripärad

-
04.08.2023
Tanklad
© UU

Möödunud nädalal tõstsid kõik tanklaketid pärast kolm kuud kestnud täielikku hinnastabiilsust korraga hindu. Ja sel nädalal uuesti. Kaks päeva järjest. Ikka samaaegselt ja samas suuruses.

Samaaegne hinnatõus pani ERR-i lõpuks uurima, kas tegemist on tõesti kartellikokkuleppega, nagu aastaid kahtlustatud või… turu omapäraga.

“Meie olime see ettevõte, kes need hinnamuudatused tegi ja põhjuseks on sisseostuhindade kiire kasv. Ja see kiire kasv on alanud alates juulikuust. Ja kuna ma vastutan ka Eesti, Läti ja Leedu turu eest, siis Lätis ja Leedus on olukord olnud sama. Et jaehinnad on terve juulikuu jooksul pidevalt tõusnud,” ütles Circle K mootorikütuste müügidirektori Raimo Vahtriku 26. juulil kell 13 toimunud üheaegset hinnatõusu põhjendades.

Neste Eesti juht Dennis Antamo ütles ERR-ile, et teades Soome turgu, siis seal on hinnad tanklati ja ka ketisiseselt väga erinevad ja pidevas muutumises.

“Ma pakun, et Soomes võivad tanklate hinnad muutuda 10, 30 või isegi sada korda päevas. Ja Soomes on väikesed lokaalsed turud, turg on killustunum kui Eestis. Samas on Eesti üsna väike riik, mistõttu äkki ka sel põhjusel hinnavahed ei ole kuigi suured,” rääkis Antamo.

Neste käitub Eestis, nagu Eesti turul tavaks. Vaadatakse teiste hindu ja lähtuvalt sellest otsustatakse, kas hindu muuta või mitte.

“Kõige tõenäolisemalt paneb keegi konkurentide hinnamuutusi tähele ja helistab või saadab SMS-i hinnastamismeeskonnale, et hinnad on muutunud ja siis me otsustame, kas teeme midagi või mitte,” rääkis Antamo.

Circle K ütleb lausa, et nende töötajate ametijuhendis on sees lähedal olevate tanklate hindade jälgimine.

Lõuna-Eesti päritolu kütusemüüja Terminal Oili juht Rauno Raudsepp ütles ERR-ile, et ka nende ettevõte muudmoodi ei tegutse kui Eesti turul tavaks. Vaadatakse teiste hindu ja vastavalt sellele sätitakse ka enda hind posti otsa.

Aga miks just Eesti tanklates kipuvad hinnad nii muutuma, nagu nad muutuvad, sellele kellelgi liialt head põhjendust ei ole. Sisseostuhinnad on kõigil sarnased – Eestisse tarnitakse kütust peamiselt Orleni Leedu tehasest, Nestelt Soomes ja vähemal määral ka muude tarnijate kaudu, näiteks Muugal tegutsevalt Opterilt.

“Jaeturg on hästi konsolideerunud. Meil on vähe tegijaid. Et kui meil oleks siin turul palju rohkem tegijaid, siis oleks seda särtsu siin kindlasti rohkem,” rääkis Terminal Oili juht.

Olerexi peale on konkurendid pahased. Teised turuosalised ütlevad, kes otse, kes kaude, et ausat konkurentsi on Olerexi tegevus märgatavalt kahjustanud.

Ettevõtte suhtes on alustatud kriminaalasi, sest kahtlustuse kohaselt tõi ta Eestisse kütust, ilma et täidaks biokütuste nõudeid, saades nii oma sisendihinna teistest oluliselt madalamaks.

Kütuseturu eripärade väljaselgitamiseks on käivitanud oma uurimise konkurentsiamet. Kütusefirmadele saadeti välja mahukad küsimustikud, kus ettevõtted pidid ametile edastama oma müügihinna arvutuse alused, vastama pikale küsimustikule ja saatma hulganisti igasuguseid andmeid.

Juuliks on konkurentsiametisse jõudnud üheksa kütusemüüja vastused.

Konkurentsiameti juht Evelin Pärn-Lee ütles, et uurimine sujub ja võiks valmida lähima aasta jooksul.

 

Allikas: ERR