Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Erinevalt Eesti Pangast leiab Luminor, et tarbimine on madalseisus ja inimesed ostavad vähem

-
28.03.2024
Inimesed ostavad vähem ka toiduaineid.
© Uued Uudised

Kui Eesti Pank rääkis alles sellest, kuidas inimeste ostujõud olevat paranemas, näitab reaalsus siiski muid märke, mida kinnitab ka Luminori arvamus.

BNS kirjutas mõne päeva eest: “Oma prognoosis toob Eesti Pank välja, et energia ja muu toorme hinnad on langenud, hinnatõus aeglustunud ning inimeste ostujõud Eestis ja Euroopas on paranemas.”

Luminori peaökonomisti Lenno Uusküla sõnul oli möödunud aasta lõpus näha väikest tarbimise buumi, mis oli enne käibemaksu tõusu oodatav, ent nüüd on tarbimine saavutanud uue madala taseme.

“Kuna tarbitakse praktiliselt kuust-kuusse kogu oma sissetulek, siis hinnatõus tähendab seda, et jätkuvalt kulutatakse kogu sissetulek, kuid selle eest saab vähem kaupu,” nentis Uusküla.

Statistikaameti andmetel oli jaekaubandusettevõtete müügitulu 2024. aasta veebruaris 739 miljonit eurot ning võrreldes eelmise aasta sama kuuga vähenes müügitulu püsivhindades 3 protsenti – jaekaubandusettevõtete müügitulu on nüüd vähenenud 18 kuud.

“Tarbimise tipp oli 2022. aasta märtsis. Seda vaadates koos nii autode müügiga kui ilma. Tipust on langus olnud 15 protsenti. Tarbimine on samal tasemel, mis oli 2021. aasta esimestel kuudel. Võrreldes koroonaeelse ajaga on tarbimine siiski veidi kõrgem,” märkis Uusküla.

Ökonomist tõi välja, et võrreldes jaanuariga oli tarbimises näha väikest, veidi üle 1 protsendi suurust tõusu. “Loota võiks väikest uut stabiilset, kuid madalat, taset. Võtmeküsimus on kindlustunne ja aasta alguses kokku lepitavad palgakasvud käesoleva aasta jaoks. Kuna ka selle aasta oodatavast inflatsioonist on peaaegu pool juba jaanuaris toimunud, siis suurem palk võimaldab tulevikus rohkem tarbida ja säästa,” lausus Uusküla.

Kui oluliseks peavad pered aga säästmist, sõltub tema sõnul edasisest kindlustundest. “Paralleelselt tarbimise langusega on toimunud ka tarbijate kindlustunde alanemine, ning see paneb pigem säästma. Märkimisväärne on ka toidu tarbimise jätkuv langus, see tähendab, et pered jätkuvalt peavad väga täpselt silma peal oma igapäevastel kulutustel ning aktiivselt otsitakse viise, kuidas raha kokku hoida,” tõdes ökonomist. (BNS)