See on hea küsimus, mille Marcus Tullius Cicero esitas tükk aega tagasi. Tõlkes võiks see olla nii – kui kaua veel, Catilina, paned sa meie kannatust proovile?
Meie kontekstis võiks Catilina asendada Nordicaga, kuhu on nagu mutimullaauku tänaseks midagi vastu saamata visatud kaugelt üle 200 miljoni rahva raha. Tõsi – mööndusega. Saanud pole seesama rahvas, kes selle dionüüsia siiani tõrkumata kinni maksnud, kindlustades asjaosalistele enam kui korraliku äraelamise.
Meie senised prognoosid on aastate lõikes (Nordica sünnihetkest alates) täitunud 100 %-liselt. Praeguseks on lood sellised, et ilmselt enne sügist nad lennata ei saagi, sest Amadeusiga (tsentraliseeritud reserveerimise süsteem) liitumine võtab aega. Nii kõlas see ka „suures“ ajakirjanduses, mis on lõpuks Nordicale tähelepanu hakanud pöörama, kuid põhjustele millegipärast kuidagi pihta ei saa.
LOT-i all lennates teeniti vaid kahjumit, nagu korduvalt enne oleme rääkinud. Paljud asjaosalised väitsid toona, et „see ei ole nii!“. Nüüd tunnistas Nordica praegune juht Erki Urva Vilja Kiisleri surve all, et tegelikult on “nii jah” ja seda otseeetris. Ta ütles ka, et „Elu normaliseerub, kui tuleb vaktsiin. Aga selle aja peale ei jõua riigid enam lennundust kinni maksta“.
Hoopis teeb nõutuks teeb suure juhi (kes teenib, muide, oluliselt rohkem kui president ja peaminister ja tublisti rohkem kui peatselt ametisse astuv Noorsoo ja Haridusameti juht!) jutt hirmudest. Mis juhiga on tegemist, kes tunneb iga päeva ees hirmu ja hirm on ka tuleviku ees?!
Lihtsalt hirmu tundmise eest kaastunde korras 8000 kuus maksta on ju tegelikult inimlik, kuid kas ka meie tingimustes, on iseasi. Hirm võib olla selles mõttes küll põhjendatud, et äkki võetakse toidult maha või keegi hakkab vastikuid küsimusi esitama – kuhu panid, miks jne…
Urva mainib muidugi ka prohvetlikult, et „vaktsiini saabudes ei jõua riigid seda enam kinni maksta“ – olgu selle Aerofloti või Lufthansaga kuidas on, meil näikse jätkuvat nii riiklikku tahet kui jaksu seda vaatemängu edasi rahastada.
Olgem ausad – seda firmat ei saagi ilmselt konsolideerida, sest enne tuleb LOT-i osalus välja osta. Kõigest 11 miljonit veel.
Mulje jääb selline, et LHV omakorda ei ole konsolideerimisega nõus (igati loogiline ju!), sest neli Transpordi ja Varahalduse lennukit on neile panditud ja nad ei saa ega tahagi riskida tulevaste kahjudega, kui see püramiid ükskord paratamatult kokku kukub.
Ilkuda ei taha ja kommenteerida pole vist vaja. Siiani tundub, et jätkub „Andke raha! Lennata me enne sügist ei taha, aga palka, no seda tahaks ju ikka edasi saada!“
Andres Raid, ajakirjanik