Maailma tsiviillennunduses saab üks etapp läbi. Tehaseväravatest väljub viimane 747, neid toodeti kokku 1574 tükki ja lennuki headusest räägib seegi, et ta oli tootmises tervelt 54 aastat.
Kuid – 747 jääb taevaseid vagusid kündma veel aastakümneteks ja huvitav on ehk seegi, et koguni 93% selle tüübi lendudest on kaubaveod. Kes seni veel selle legendiga lennanud pole, siis võimalus on selleks kasvõi Frankfurdist startides – Lufthansa kasutab 747-t ja sihtkohtadeks on siiani Chicago, Bengaluru, Johannesburg, Los Angeles, Miami, Mexico City, New York, Sao Paulo, Tokyo ja Washington.
Meil aga on kõik teisiti ja kunagi kirjutatakse see saaga ehk kuskile annaalidessegi näitena selle kohta, et mis saab siis, kui karjak taevasse ja piloot karja saata.
Oleme lugejat informeerinud sellest juba aastaid ja eksinud veel ei ole. Prognoosisime, et uus Airbusi hange on enam kui kahtlane. Käes! Tulebki välja, et Nordica Airbusi projekt on omadega „ämbris“ ja piisavat turuosa pole Eestist siiani suudetud leida. Paistab nii, et rahva rahaga „orgunnitud“ Airbus läheb lendama… Saksamaale. Veebruarist aga võetakse allhange lätlaste Smart-Lynxilt.
Muuseas – enam kui kui kõnekas detail. Egiptuses käis teatavasti puhkamas meie president Alar Karis, kes sai samuti üllatuse osaliseks. Nimelt ostis president (laskis osta) perepileti Nordica lennule, aga astus oma suureks imestuseks hoopis lätlaste Smart Lynxi lennukile.
Kuidas siis nii?! Samas pole presidendi kantselei selle koha pealt ühtegi piiksu üllitanud ja ka president eelistab neid ilmseid ämbreid mitte märgata ja pühenduda suurematele asjadele nagu näiteks kliimakeeramine. Samas on muidugi küsimus ikka üleval, et kuidas inimesed, kes ei saa hakkama ei elektri tootmisega vajalikus koguses ja hinnas ning pisikese gaasisadama ehitamine käib üle jõu, aga maailma kliima muutmine on vähemalt jutu järgi käkitegu?!
See on samasugune ämber nagu CRJ lennukitega Rootsis. Milleks selline isegi mitte süüa kõlbav kompott kompott maksumaksja arvelt, jääb arusaamatuks. Ja veel – Eesti riigifirma Nordica juhatusest on eestlased minema aetud ja maid jagavad ning omavahel kaklevad vanad rivaalid rootslased ja soomlased. Viimasena sai mäletatavasti firmast „kinga“ eestlasest lennundusdirektor. Ja kogu see tsirkus toimub Eesti maksumaksja raha eest. Fakt.
Asi on haisema läinud ja kuuldavasti on isegi SAS-i ühe kuu arved Nordicale maksmata jätnud ja pinged kasvavad. Kui miski ei meeldi, siis mingu kohtusse, raha näib olevat, kuid iroonia on just selles, et riigialama vastu asub firma tollesama rahulolematu kodaniku enda raha eest!
Ega meil muud teha polegi kui jälgime mängu. Mängu, kus maksumaksja raha mitte ei põle, aga kanditakse omadele, Riina Sikkut, Kaja Kallasest rääkimata, on selle koha pealt pühendunud vaikimisele. Õige kah, parem olla vagusi ja näida rumalana selle asemel, et teha suu lahti ja hajutada viimanegi kahtlus.
Andres Raid