Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Andres Raid: Kaudsed tõendid osutavad tanklakettide kartellikokkuleppele

-
12.04.2020
Tankla
© UU

Ajakirjanduses on üles kergitatud teema kütusehindadest. On kõlanud ka üleskutsed, et tuleks välja ikka uurida, kuidas see hinnakujundus toimib ja kas ikka on mingid kartellikokkulepped või ei. Tegelikkuses on asi üsna lihtne – paneme lihtsalt paar asja lihtsalt kokku.

Kõigepealt eelmisel aastal tehtud valitsuse otsus. Sellega suurendati biolisandi hulka kütuses 7%-lt 10%-ni. Milleks seda nii jooksujalu tehti, on arusaamatu seda enam et Läti ja Leedu sellega kaasa ei läinud ja EL seda veel ka ei nõua.

Teada on, et biolisand on pisut üle kolme korra kallim kui kütus ise – sellega muutus müüdav kütus kallimaks ja vahe naabritega võrreldes veelgi suuremaks. Kütusemüüjad nägid siin teenimisvõimalust – soetati kiiresti (ka laenude abil) suurem tagavara enne uut aastat valmis, et seda veel vana kütust jaanuarist juba kallima pähe müüa, sest varu võimaldas seda teha. Seda, mis maailmaturu hindadega juhtuma hakkab ja ammugi veel mingi viiruses tulekust lähtuvat tarbimise vähenemist ei osatud ette näha. Tõsi – kuuldavasti ei soetanud varusid ainult Neste, kel oma terminal Muugal ja kütus tuleb siitsamast kõrvalt, Porvoost.

Varud olid olemas ja see ei võimaldanud hinda alla lasta, millegipärast jätkas ka Neste samas võtmes. Senised kütusemeeste selgitused pole paraku ammendavad ega esita täit pilti, samas eks igal äril on ka tahud, millest kunagi avalikult ei räägita ja see on täiesti mõistetav.

Ja ikkagi – vaatame Neste hulgihindu terminalis täna:

Neste Eesti AS hulgihinnad kütustele 09.04.2020*
Tarnetingimus DDP Neste Eesti Tallinn terminal

Bensiin 95E10 väävlivaba) – 0.951 EUR
Diislikütus B7 väävlivaba talvine (klass 1) – 1.028 EUR
Diislikütus B7 väävlivaba talvine (klass F) – 1.019 EUR
Erimärgistatud diislikütus talvine (klass 1) – 0.567 EUR
Erimärgistatud diislikütus talvine (klass F) – 0.557 EUR

Kütused vastavad Eesti Vabariigi standarditele EVS-EN 228 ja EVS-EN 590 nõuetele.
Hinnad sisaldavad Eesti Vabariigis kehtestatud aktsiisimaksu,varu- ja käibemaksu, kuid mitte transporditeenust.

See tähendab, et kasumimarginaal on ikka väga suur. Kütusemüüjad on ülimalt rahul, kui hulgihinnale lisatakse oma kümme senti, see teeks täna diisli hinnaks 1,119 liiter ja bensiin 95 1,05. Kütusemüüjad on õiglase konkurentsi tingimustes nõus ka pisut väiksema tuluga, aga praegu on Neste näitel siit saadav tulu rohkem kui kopsakas. Ja veel – Nestel pole ju kuuldavasti vaja kallimalt soetatud kütusevarusid ilmtingimata vaja müüa – kas ehk teati midagi ette?!

Kõik tõmbavad praegu kokku, oleks ehk mõttekas lisaks aktsiisilangetusele kaaluda ka biolisandi hulga vähendamist kütustes, seegi tooks ju hinna tarbija võimalustele palju lähemale tuua. Kunagi ehk rutakalt tehtud otsust saab ju ometi muuta!

Neste müüb siinsamas Leedus ja Lätis kütust palju odavamalt kui meil, saab ju küll ja kasum teenitakse ikka. Millest on meil sellised hämmastavalt sünkroonselt koos kõikuvad hinnad?!

Surematu Hašeki loodud salapolitseinik Bretschneider teataks rõõmsalt – siin on taas üks tore riigireetmine käimas! Livikot pigistati kartellikokkuleppe tõttu aastaid, kas kütusegigantide vastavate lepete võimalike olemasolu uurimise jaoks puudub huvi või ehk on rammu ebapiisavalt?! Kaudsed tõendid osutavad küll sellele, nende kaudsete tõendite alusel mõistetakse meil ju kohtus süüdigi.

Andres Raid
ajakirjanik