Andres Raid: Mis värvi Jeesus siis oli?

Arvamus,
©Scanpix
Black Lives Matter on isegi kurjategija Floydi Jeesusena kujutanud.

Eestis pole see diskussioon käima läinud – võimalik, et üldiselt usuleiges riigis see jääbki. Mujal on kired aga lõkkele löönud meie jaoks ehk kauge teema ümber.

Alates sellest kui BLM-I aktivist ja kommentaator Shaun King kutsus üles maha tõmbama kõik Jeesuse kujutised Euroopas seetõttu, et need promovad valgete ülemvõimu, on eriti akuutselt esile tõusnud küsimus: mis värvi see Jeesus siis ikkagi oli, kas valge või teist värvi?!

Järgneb Google reklaam. Uute uudiste toimetus ei vastuta Google algoritmide poolt personaalselt teile suunatud reklaamide sisu eest. Soovitame usaldada ainult tuntud ja usaldusväärseid kaubamärke.

Piibel ei ütle tema nahavärvi kohta midagi peale selle, et ta oli sündinud juudina Lähis-Idas.

“Vastavalt USA-s kehtivatele Rahvaloenduse Büroo standarditele on teda alati valgeks peetud,” ütleb raamatu “Inimlik Kristus – ajaloolise Jeesuse otsingutel” autor Charlotte Allan ja lisab, et “äkki on tekkinud mingi radikaalsete vasakpoolsete liikumine, mille kohaselt kõik need inimesed polegi valged”.

Paraku pole esimese sajandi Jeesusest ja juutidest üldse selget värvilist kujutist. Siiski on väljakaevamistel Dura Europose sünagoogis praeguses Süürias välja tulnud enam-vähem see pilt, millised juutide eelkäijad võisid välja näha.

“Neil inimestel oli kergelt päevitunud nahk nagu Vahemeremaades tänaselgi päeval,“ sõnab Allen. “Me võime üsna suure tõenäosusega väita, et esimese sajandi juudid nägid välja nagu tänased Vahemeremaade asukad ja need on, nagu tänapäeva itaallased ja kreeklased, kvalifitseeritavad valgetena”.

Valge olemine ei pidanud tähendama loomulikult seda, et Jeesus pidi olema blond sinisilm. Pigem ilmestasid just need kujutised, mis ilmusid 15. ja 16.sajandil, eeskätt toona valitsenud üldist tendentsi.

Allen ütleb ka, et “Euroopas muutus Jeesus tunduvalt kahvatumaks, võib-olla ka seetõttu, et Itaalia renessans armastas ja eelistas blonde.”

Üsna loomulik on ka see, et Jeesuse kujutised varieeruvad tugevasti ka sõltuvalt kultuurikontekstist, kus nad välja ilmuvad.

Kõik see on tänaseks rakendatud BLM-I vankrite ette ja välja on jõutud isegi selleni, et nähakse selget seost Jeesuse kujutiste ja valge ülemvõimu vahel.

Ühendriikide ajalugu on seni kirjeldatud ikka mingi poliitilise diskursuse raames ja see pole mööda läinud valgest kui dominandist. Professor Blum küsib otse, et äkki saaks kuidagi niikaugele, et saaks ajalookäsitlusega edasi minna viisil, mis ei käsitleks valget kui ülemvõimu, vaid lähtuks ajaloost kui sellisest.

Diskussioonid Jeesuse nahavärvi üle on läbi ajaloo ikka toimunud, lõkkele on kired puhutud just viimasel ajal. Barack Obama endine pastor Jeremiah Wright nimetas Jeesust otse – “vaene must mees”.

Martin Luther King ütles kodanikurahutuste käigus samuti otse, et “Jeesuse nahavärvist ei johtu mitte midagi” ja kuuekümnendatel värviti Jeesuse kujud Detroidis musta värviga üle. Blum aga ütleb, et “…ja generatsioon omab, võib-olla isegi mitu korda generatsiooni jooksul, olukordi, kus pulbitseb pinnale küsimus Jeesusest just rassilist kuuluvust silmas pidades.”

Tegelikult on tunda, et arvajad püüavad olla (see ei käi BLM-i kohta) korrektsed ja hoiduda hinnangutest või vähemalt sellistest, mis oleksid üheselt mõistatavad. Canterbury arhipiiskop Inglismaalt ütles samuti hiljaaegu, et Jeesuse väljapanekud tuleks ümber vaadata. Üheksa päeva jooksul … paneb St Albany Katedraal Inglismaal üles üheksajalase pildi tuntud motiiviga “Püha õhtu söömaaeg” – sellel on Jessuke juba musta värvi!

Lõppkokkuvõttes on igale mõtlevale inimesele ammu selgeks saanud tõsiasi, et küsimus pole nahavärvis, vaid järjekordsetes poliitmängudes, ja ikka jõuame välja raha ja mõjusfääride ümbermängimise juurde. Jeesuse nahavärvi eest “muretsejad” on tegelikult korraldanud massiivse ja hästiorganiseeritud rünnaku mitte üksnes kristlusele, vaid ka lääne ühiskonnale tervikuna.

Allen kirjutab otse, et “see on katse eemaldada Jeesus kristlusest ja asendada see millegi muuga. See on katse luua uus kristlus, kus Jeesus on marksist ja anarhiline revolutsionäär, kes purustab kõik eelneva ja juba olnud”. Ja tõepoolest – juba mainitud Shaun King teatab otse, et valge Jeesuse kujutised on rõhumise vahendid ja need tuleb kõrvaldada!

Osa pastoreid on siiski Kingi hoiatanud, et kui need mässajad tulevad omandit rüüstama, siis kohtavad vastupanu. “See on terroristlik ähvardus kristlaste vastu”, ütles pastor Brian Gibson liikumisest “Peaceably Gather”. “See pole valge Jeesuse kaitsmine, see on pühaduse kaitse… See, et Jeesus nägi natuke rohkem anglo moodi välja, ei anna mingit õigust selle pärast püha omandit purustama tulla”.

Andres Raid, ajakirjanik

Tähelepanu!

Kuna kommentaaride modereerimise maht hakkas toimetuse väikese kollektiivi tööd häirima, siis oleme sunnitud kommenteerimise peatama. Kui tunnete vajadust ühiskonna asjades kaasa rääkida, siis on selleks võimalus Facebookis ning meediaväljaannete kommentaariumites.

Täname teid jätkuva toe ja mõistmise eest!
Uute uudiste toimetus.

Mobile Sliding Menu

Uute Uudiste väljaandja on Eesti Konservatiivne Rahvaerakond. Uued Uudised peavad oluliseks sõnavabadust. See tähendab, et Uutes Uudistes avaldatud seisukohad ei pruugi ühtida Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna seisukohtadega.
Kontakt: info@uueduudised.ee | Kasutamistingimused