Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee
 

Andres Raid: Nordica jätkuva eksistentsi ainus põhjus on juhatuse ja nõukogu hea elu hiigelpalkadega

-
30.11.2021
Ajakirjanik Andres Raid.
© UU

Juttu tuleb taas Nordicast – muidu arvavad ehk uudiste jälgijad, et oleme ettevõtte käekäigu unarusse jätnud. Ei ole.

Alustame kaugemalt. Viimaste päevade uudistevoogu on ilmestanud teated Jüri Kamenikust, kes kõikvõimalikke kõlvatusi toime on pannud. Keegi pole esitanud aga küsimust – kust võetakse need noored mehed, kes endaga midagi sellist toimuda lasevad? Kuhu on jäänud mingigi mehelikkus ja lõppude lõpuks rusikas, mis normaalsel poisslapsel, ammugi noorukil, vajadusel olemas peaks olema?!

Kallis rahvas, see on paraku tulemus, kuhu see nokutädide ja kõikvõimalike banaanivirtuooside seltskond on selle saamatute ullikeste pundi viinud. Loeme tänagi – siga peab saama sabaga koos vorstiks saada, sabaga seal on ju hea olla! Kes seda seltskonda rahastab, mida nad teevad ja mis on nende tegevuse tulemus, milline on selle mingigi ühiskondlik väärtus?

Aga – teema missugune! Ennäe, selleski vallas on kliimaaktivist Thunberg eeskujuna täiesti olemas – kiigakem vaid, kes ta voodis ülimalt rahuolevana pikutab!

Aga nüüd Nordica juurde ja see, et see enam kui imeline lugu ikka edasi kestab, on otsekui jätkuks ülaltoodule. Ekspress ilmutas Nordica juhi Erki Urva intervjuu ja see on paraku uduklassika musternäide.

Lennundust tegelikult armastavate inimeste ja asjatundjate ringis on otse patupesast tulnud teadete järgi valitsemas juba käegalöömise meeleolu, sest rumalusega ei taha ja ei jaksa keegi enam võidelda. Küsisime kommentaare ja asjatundjate vastus oli järgmine – sulaselge RUMALUS, aga kui lastakse sel seltskonnal edasi skeemitada, siis las elavad oma laia elu pealegi edasi. Mis seal ikka teha!

Vähemalt niipalju, et me ei ole selle seitsme  aasta jooksul teemat kajastades veel kordagi eksinud ja seega ka lugejat eksitanud.

Nordica puhul tuleks ilmselt lähtuda asjaosaliste motiividest. Kuna Eesti reisijaid teadupärast ei veeta ja neile teenust ei pakuta, siis ainuke motiiv tundub olevat Nordica enda nõukogu ja juhatuse hea elu ning sellega kaasnevad hiigelpalgad ning miks ei peaks see jätkuma nii kaua kui vähegi kannatab. Siiani on nad seda edukalt täide viinud, ehkki maksumaksjale on see äärmiselt kulukas.

Juhatuse ja nõukogu suurim hirm tundub olevat see, et riik likvideerib selle pesa ükskord siiski ära. Et seda ei juhtuks, peab nõukogu ja juhatus võtma riigilt pidevalt nn. laene, siis tuleb need ju enne ka tagasi maksta, see oli ilusti ka Urva artiklis kirjas ka. See ongi ainus nähtav  motiiv, et kena priske palgaga elu jätkuks võimalikult kaua. Eesti reisija ja maksumaksja aga kedagi ei huvita, nemad ei ole antud juhul motiiv ja on antud kontekstis on vahend, kellelt raha tuleb.

Urva enda sõnadest võib järeldada, et teatud huvide konflikt Nordica omaniku ja juhatuse/nõukogu vahel lõpuks laabub: “Erastamine sõltub ka natuke sellest, kes omaniku tooli peal istub. On seal siis erastamise pooldajad [ettevõtte omanik] või edasilükkajad [ettevõtte juhatus ja nõukogu]”.

Nordica omanik (Eesti Vabariigi maksumaksja, kelle rahaga loodi ja tänaseni rahastatakse – 320 miljonit eurot – ettevõtet) eeldab, et seda riigiettevõtet ei loodud mitte kasumi teenimiseks, vaid selleks, et pakkuda EESTI ÜHISKONNALE kättesaamatuid teenuseid (mida Nordica ei paku!).

Näib, et ettevõte juhatus ja nõukogu on seisukohal, et riigiettevõte Nordica peab neile teenima pikaajaliselt tulu ja just sellepärast on tema erastamine välistatud.

Nüüd on see eesmärk saavutatud ja sellepärast ka Urva saab uhkelt teatada: “Ei saa siin midagi erastada. Kõigepealt tuleb riigiabi tagasi maksta. Riigil on kohustus [täpsemalt – unistus, mis kunagi ei sure] viimased 22 miljonit saada tagasi”.

See põhjendus, et firma ongi rohkem loodud teiste lennufirmade heidutuseks, on sama absurdne nagu kogu see üritus ise. Kokkuvõttes tuleks kogu seesegadus konsolideerida, et asjadest üldse mingi ülevaade saada. Siin aga (Valitsus loob uue lennunduskontserni – Majandus (postimees.ee)  ei ole konsolideerimisest juttugi…

Lõpetuseks – huvitaval kombel ei kajasta peavoolumeedia Ukraina hiiu „Motor-Sitš“ (lennukimootorite tehas) ümber toimuvat. Kes ukraina mentaliteedi ja asjaajamisega pisut tuttav, see ei imesta! Hiinlased maksid suure raha selle ettevõtte omandamiseks, nüüd teatas Zelenski hiinlastele – no ja mis siis?! Midagi te ei saa! Hiinlased pole papist poisid ja oskavad enda eest seista – andsid kohtusse ja nüüd nõuab hiinlaste Skyrison Haagi kohtu otsusele vastavalt  ukrainlaste käest… neli ja pool miljardit! Ilmselt vilistab Zelenski ka sellele, kui enne maha ei võeta.

Meil on summad teised, käekiri kuidagi aga sama ja maha ei võeta meil aga kedagi – nagu ukraina kõnekäänus – maksku mis maksab, peaasi, et tasuta saab! Nii võib ju ka sea saba, kärbse seene ja karu ohaka eest sõdides muretult ära elada!

Andres Raid, ajakirjanik