Andres Raid: Riik surub saartevahelist lennuühendust korraldades turult välja efektiivselt toimivad ettevõtted?

Repliik,
- Updated
©Scanpix
Nordica

Säästame kõigi närve ja jätame seekord meie puhul vähemtähtsad numbrid ja detailid kõrvale – neisse mattunult võib (ja sageli lähebki) peamine kaduma.

Midagi imelikku selles ju pole – Maanteeamet korraldas taas riigihanke saartevahelise lennuühenduse korraldamiseks. Siiani oli korraldatud üks hange kahe liini opereerimiseks (Kuressaare ja Kärdla), mis on igati normaalne ja seda kokkuhoiu mõttes ka. Nüüd on sama hästi kui kaks hanget – Kärdla 19 kohalise lennukiga on olemas ja Kuressaare liinile oli ette nähtud 33 kohta. Esimeses hankes pakkusid nii Airest kui ka NYX Air mõlemad oma versiooni välja, mõlemal 33 kohta. Paraku-paraku ei taganud see Nordicale eksklusiivsust ja läkski lahti.

Järgneb Google reklaam. Uute uudiste toimetus ei vastuta Google algoritmide poolt personaalselt teile suunatud reklaamide sisu eest. Soovitame usaldada ainult tuntud ja usaldusväärseid kaubamärke.

Mis leiti?! Tähtis uuendus viidi sisse – tooge dokumendid, mis viitavad CO2 emissioonile. Teati ilmselt ette, et sellist asja SAAB-i lennukil olemas ei olegi ja sellega seoses korraldati uus hange. Kohtade arv viidi 33-lt 40-le ja sellega seoses välistati kohe kaks Eesti kapitalil toimetavat kodumaist ettevõtet – hankele ilmus piimakirjas valitu nimi. Lisaks hinnati lennukite värskust, iga noorema aastakäigu puhul toodi mängu plusspunktid. Ka teine hange tuli tekkinud segaduste tõttu tühistada. Esialgu tunnistati parimaks Transavia Baltica, Regional Jet (sisuliselt Nordica) vaidlustas sellegi. Uus kaebus – hange tühistada ja seda ka tehti.

Kolmas hange. Nii peaminister kui ka Maanteeamet kinnitasid – lennuki vanus ei ole oluline, lennuki lennusertifikaat on piisavaks tõendiks tehnika korrasoleku kohta ja see on igati normaalne. Kohtade arv (40) jäi sisse, lennuki vanuse nõue – vähem kui 20 aastat – võeti välja. Tuli uus hange – Nordicast tuli signaal – vana tehnika pole meie tase! Saartelt leiti spetsid rahva hulgast, kes oma suhtumist vanemasse tehnikasse ei varjanudki ja suisa nõudsid eeliseid just Nordicale. Ministeerium asus survestama Maanteeametit – lennuki vanus tuleb sisse panna! Pandigi… Sest hanke peab võitma Regional Jet ehk Nordica! On siin tegemist toimingupiiranguga või mitte – arutagu juristid. Antud juhul minister mitte ainult ei olnud selle otsustamise juures, vaid ta ise ju suisa algatas selle Nordica kasuks!

Lennuki vanus kirjutati taas sisse. Transavia kaebas seepeale VAKO-sse (hangete vaidluskomisjon) ja sealt tuli igati asjakohane otsus – lennuki vanus ei ole oluline. Maanteeameti spetsid panid spetsid kokku ja tehti uus „lüke“ – hanke tingimustest korjati lennuki vanuse nõue küll ära, kuid lisati see edaspidise ekspluatatsiooni tingimustesse. Midagi pole öelda – sisuliselt ei muutunud midagi, kõik oli JOKK!

Kõik need nõuded ja kära selle ümber maksavad teenuse tarbijale (rahvale) nelja aasta jooksul ca 10 miljonit! See summa on korstnasse kirjutatud Nordica hind selle eest, et ikka turul olla. Kui nõudlus lendude järgi oleks tõesti nii suur, et 33-kohalise lennuki asemel peab kindlasti olema 40, siis peaks sel liinil üldse opereerima mingi kommertsliin ja mingit riigipoolsest dotatsioonist poleks üldse mõtet rääkidagi!

Kõlab ühelt poolt kui följeton, teisalt – tuleb kuidagi eriti tuttav ette, pean silmas üldse riiklikku ja ametnikest koosneva koosluse toimimistavasid. Pole ju keeruline aru saada, et selline tegevus tekitab turutõrke ja üleskutsed ettevõtluseks üldiste reeglite alusel kõlavad enam kui õõnsalt. Subsideerimine on vajalik ju vaid seal, kus mingite süsteemide toimine on vajalik ka juhul, kui nad otsest rahas mõõdetavat tulu ei too. Teiseks – riik, mis omab lennuettevõtet ja kes ise reguleerib seda valdkonda oma sügavalt ebaefektiivsete ettevõtete huvides, tekitab paratamatult küsimusi. Kas ebaefektiivne ettevõte surub turult välja efektiivselt toimiva ebaefektiivsuse võidukäigu huvides?!

Kogu see asi meenutab paljusid teisigi, meenub Kaitseministeeriumi hange tankitõrjerelvade ostuks. Mõned tipptegijad, tutvunud konkursi tingimustega, lugesid sealt edaspidise võitja koheselt välja ja teatasid, et lolli pole mõtet mängima tullagi. Ehkki alternatiivid olid olemas, sõlmiti kokkulepe siiski “Spike’i“ ostmiseks, mis sest, et T-14 soomusest läbi ei lähe. Minister ütles lihtsalt, et „laseme õrna kohta“…

Maanteeameti korraldatud lennuhanke uus tähtaeg on 12. jaanuar.

Muide, sisuliselt pankrotis olev Nordica ja LOT-i armust eksisteeriv Regional Jet pidasid äsja ka Lennusadama muuseumis suurejoonelise jõulugaala koos cateringi ja ohtra alkoholiga. Kutsutud oli 150 inimest ja kuuldavasti kulutati 27 000 euri maksumaksja raha. Telerist aga tuli samal ajal Jõulutunnel, sest raha ei jätku…

Andres Raid
ajakirjanik

Tähelepanu!

Kuna kommentaaride modereerimise maht hakkas toimetuse väikese kollektiivi tööd häirima, siis oleme sunnitud kommenteerimise peatama. Kui tunnete vajadust ühiskonna asjades kaasa rääkida, siis on selleks võimalus Facebookis ning meediaväljaannete kommentaariumites.

Täname teid jätkuva toe ja mõistmise eest!
Uute uudiste toimetus.

Mobile Sliding Menu

Uute Uudiste väljaandja on Eesti Konservatiivne Rahvaerakond. Uued Uudised peavad oluliseks sõnavabadust. See tähendab, et Uutes Uudistes avaldatud seisukohad ei pruugi ühtida Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna seisukohtadega.
Kontakt: info@uueduudised.ee | Kasutamistingimused