Esmaspäeval vastas värske minister Terras arupärimisele maaelu kohta ning EKRE fraktsiooni saadik Ida-Virumaalt Arvo Aller leidis, et minister ei oma ülevaadet tegelikust olukorrast.
Arvo Aller: “See arupärimine maapiirkondade arengu kohta, see on üks oluline ja südamelähedane teema nii mulle kui ka kogu EKRE erakonnale. Seal hakkama saamine ja toimetamine tähendab väga suurel määral Eesti riigi julgeolekut ja ka Eesti riigi eksisteerimist. Rene Kokk küsis ministrilt, milline on Eesti 200 kui ka ühe valitsuserakonna poliitiline vaade tuleviku regionaalpoliitikast ja maapiirkondade hakkama saamisest ja nende elujõulisusest. Paraku ministrilt vastust ei tulnud.
Needsamad vastused, mis ta neljale küsimusele arupärimise raames vastas, olid pandud kokku ministeeriumis. Kahjuks tuleb öelda, et väga paljud faktivead olid sees. Oli juttu poodide kinnipanekust ja toodi välja häid näiteid, kus külakogukond võtab poepidamise enda peale, ja toodi välja Lüganuse talupood. Siin tuleb öelda, et Lüganuse talupood pandi 2,5 aastat tagasi kinni. Seda talupoodi ei eksisteeri ja miks ta tookord kinni pandi, olid kõrged sisendhinnad. Pluss veel elektri suurem hind ja inimeste ostujõu vähenemine.
Me võime rääkida Kagu-Eestist ja Ida-Virumaast. Me ei saa neid hakata teineteisele vastandama. Tegelikult me oleme kõik üks Eesti ja me peame kõik igas regioonis hakkama saama ja piiriäärsetes on Eesti julgeolek oluline. Kui me neid piirkondi ei toeta, siis meil ei saa mitte mingist julgeolekust juttugi olla – ei riigikaitselisest julgeolekust ega toidujulgeolekust.
Nüüd riigi kohalolekust Ida-Virumaalt valituna. Eesti 200 ministrid tahtsid kinni panna Jõhvi kohtumaja. Läbi suurte arutelude ja suurte vaidluste ka siin Riigikogus, kus opositsioonierakonnad juhtisid tähelepanu sellele, jäi see otsus tegemata. Samuti pandi kinni Kiviõli töötukassa kontor. Narvas pandi kinni SEB kontori vastuvõtt. Ja minister räägib meile siin e-kaubandusest ja e-tellimisest ja e-poodidest!
Tulgem tagasi selle juurde, kus minister ütles, et ühistransport. Aga meil teed lagunevad nii, et augud on põlvist saadik, ja ühistransporti pakkuv ettevõte on öelnud, et ta keeldub sõitmast bussidega külade vahel, et see lõhub busse ja see on rohkem kahjumlik. Siis tulla välja mõttega, et hakkame e-poodidest tellima, siis saab autodega tuua toitu maapiirkonda, teadmata või nägemata seda, mis see maksab. Mis maksab koju tellimine?! Jah, linnade ümbruses on see võimalik, aga kui lähed linnast 30 kilomeetri kaugusele, siis see ei ole alati võimalik.
Et teeme kaugtöökohad. Me ei ole suutnud internettigi viia igasse maapiirkonda. Ja tulla välja mõttega, et nüüd läheme kõik kaugtööd tegema, ei saa olla eriti ratsionaalne. Pigem on see selline nagu hea sõna, et nüüd hakkame kõik kaugelt tööle. Ja kui meie internet pole välja ehitatud ja kui me räägime sidekuludest, mis on Eestis vaata et Euroopa Liidu kalleimad, siis kuidas see vaene maapiirkonna elanik saab teha kaugtööd?
Kogu selle teema kokkuvõtteks võib öelda seda, et maapiirkondades hakkama saamiseks pead sa ikka väga rikas inimene olema, kui sulle on ka automaksiga lajatatud. Ühistransport ei käi. Liikuvusreform ei toimi. Tõusis kütuseaktsiis, tõusis bensiiniaktsiis 1. maist. Suvel tõuseb käibemaks, maamaksu tõsteti, mis otseselt puudutab maapiirkonnas hakkama saamist ja maapiirkonna inimeste elujõulisust.
Ministrile tuleb soovida jaksu ja oma poliitilise nägemuse ellurakendamist, et ministeerium hakkaks tööle sellega ja meil oleks järgmistel arupärimistel võimalik saada täpsemalt teada, kuhu on jõutud ja mis on ikkagi need tegevused, et maapiirkondade eluolu parandada.”