Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Circle K: transpordisektori hävingu vältimiseks on vaja aktsiisilangust

-
26.03.2020
Eesti vasakvalitsus keeldub kütteaktsiisi alandamast, Rootsi parempoolsed aga teevad seda, nagu teeks ka EKRE. Pilt on illustratiivne.
© Uued Uudised

Rahandusminister Martin Helme poolt juba mullu plaanitud kütuseaktsiisi alandamine, mis tollal läbi ei läinud, on praegu teravalt päevakorral.

Valitsusel tuleks kriisi poolt põhjustatud olukorra leevendamiseks langetada kütuseaktsiisi ning kehtestada kõiki majandusharusid siduvale transpordisektorile laenude intresside ja tagasimaksete moratoorium, et ära hoida pankrottide lumepalliefekti, leiab  kütusemüüja Circle K.

„Maanteetranspordiettevõtted seovad kõiki majandusharusid ning neid tuleb kaitsta ringvõlgnevuse eest, kus kauba tellija jääb võlgu tarnijale, tarnija omakorda transpordiettevõttele ning viimased omakorda kütusemüüjatele,“ ütles Circle K Eesti AS-i finantsdirektor Armin Penner.

Tema sõnul vajab transpordisektor praegu veel rohkem kui varem mootorikütuste aktsiisimaksude alandamist. Maksud moodustavad kaks kolmandikku Eestis müüdava kütuse hinnast, mistõttu saab üksnes maksumäära langetamisega hinda kiiresti ja märkimisväärselt alandada.

„Diislikütuse aktsiisilangetus toetaks lisaks maanteetranspordiettevõtetele ka kogu majanduse tervist, kajastudes positiivselt pea kõigi toodete sisendhindades,“ rõhutas Penner.

Samuti tuleks ajutiselt peatada transpordiettevõtete intresside, laenude ja liisingute maksed pankadele. Otseseks ja koheseks abiks olevad meetmed peaks sisaldama ka ettevõtete rahalist toetamist. Vastasel korral osutub logistikakettide kriisijärgne taaskäivitamine võimatuks.

Tulenevalt tugevast konkurentsist ja sõlmitud lepingute iseloomust näib vähetõenäoline, et ettevõtetel õnnestub kriisi läbimisel marginaale sellisel määral tõsta, mis lisaks jooksvate kulude katmisele võimaldaks ka vanu võlgu likvideerida, leiab kütusemüüja.

„Ka tavaoludes kujutavad ringvõlgnevused ja madal kasumimarginaal transpordisektorile peamist väljakutset, mis käesolevas kriisiolukorras võimendub veelgi ning ilma riigi abimeetmeteta sattub kogu sektori jätkusuutlikkus küsimärgi alla,“ selgitas Penner.

Kuigi riigipoolse abinõuna võimaldatakse ettevõtetel maksuvõlga ajatada ning tööjõukulusid hüvitada ning parimal juhul saab transpordiettevõte ka liisinguettevõttest maksepuhkust, peitub nendes plaanides olulisi kitsaskohti, lisas Penner. Võlas olevad arved ei väljendu käibe vähenemisena, mis on aga üheks peamiseks kriteeriumiks tööjõukulude hüvitamisel valitsuse poolt väljatöötatud meetme alusel.

„Ilma otsustava ja kiire sekkumiseta sattuvad transpordiettevõtted veel kriitilisemasse olukorda, sest kui ettevõtte kütuse krediidilimiit on võlgnevuse tõttu suletud, siis ei ole tal võimalik enam kütust tankida ning seeläbi oma põhitegevusalal tegutseda,“ lisas Penner.  “Nii võibki muidu elujõuliste transpordiettevõtete taastumine peale kriisi möödumist ära jääda ning oluline sektor meie majanduses jääb vinduma või pankrotistub.” (BNS)