Eesti Konservatiivne Rahvaerakond (EKRE) andis täna koos teiste opositsioonifraktsioonidega Riigikogus üle umbusaldusavalduse majandus- ja taristuminister Kadri Simsonile. EKRE fraktsiooni esimehe Martin Helme sõnul ei lähtu minister oma tegevuses mitte Eesti majanduse, vaid kildkondlikest huvidest.
„Kadri Simsonist me kuuleme ministriametis ainult siis, kui on mingi jama. Põllumajandustoetuste jagamine oma elukaaslase ja erakonnakaaslaste ettevõtetele. Bussiliikluse lammutamine, nii et sellest kõige suurem kasu tuleb erakonnakaaslasele. Raudteeliikluse põhjendamatult ebaühtlane arendamine, samuti kahjuliku Rail Balticu läbisurumine. Need on asjad, millega Simson on tõestanud oma sobimatust ministriametisse,“ selgitas Helme.
Helme sõnul peaks ka peaminister Jüri Ratas tõsiselt kaaluma, kas Kadri Simsonil on võimalik ministrina jätkata. „Majandusministri tegevuse tulemusel pritsib pori ka peaministri reväärile,“ ütles ta.
Martin Helme lisas kogu valitsuse, sealhulgas Keskkerakonna ministrite tegevust iseloomustades, et peaminister Jüri Ratas on vastutav ka kaose eest, mis valitseb aktsiisitõusude ning piirikaubanduse osas, samuti pensionäride nöökimises tulumaksureformi kaudu. “Peaministrit hoiatati, et töötavad pensionärid kaotavad sissetulekutes, aga ta pole sellega arvestanud, sest need inimesed pole tema valijad,” täpsustas ta.
Lisaks peab EKRE valeks seda, et peaminister suhtleb süstemaatiliselt läbi venemeelse PBK meediakanali, kuhu oli algselt kavandatud ka tema venekeelne jõulutervitus õigeusu jõulupühade puhul, mis siiski ära jäeti. “Meie jaoks on vastutustundetu ka see, et valitsus on omal initsiatiivil võtnud endale uue immigratsioonikvoodi 80 inimest, üritades väita, et tegu on 2015. aastal sõlmitud lepingu täitmisega, kuigi kõnealune kaheks aastaks sõlmitud leping on juba lõppenud,” lisas Martin Helme.
Umbusaldusavalduse tekst täismahus:
«Avaldame umbusaldust minister Kadri Simsonile, kuna ta ei lähtu oma otsustes Eesti majanduse, vaid erakondlikust ja perekondlikust huvist ega põhjenda oma valikuid majandusala ministrile kohasel viisil. Ta ei valda mõjuanalüüse, tasuvusarvutusi ega alternatiivide võrdlust ning ei taju raha päritolu ega huvide konflikte.
Rõhutame, et me ei heida Kadri Simsonile ette seda, milles on prokuratuur esitanud kahtlustuse tema elukaaslasele. Kuid me heidame talle ette, et ta ei mõista poliitilist vastutust endaga seotud isikute huvide teenimisel võõra rahaga, kuigi selle eest on tema lähedaste suhtes küsimuse all ka kriminaalvastutus.
Ministri otsesel osalusel on siseinfo kasutamise ja toetuste tingimustega manipuleerimisega saanud hüvesid tema erakonnakaaslased, ta lähedased ja kaudselt ta ise. See kehtib nii sigade tõuaretustoetuse kui seakatkuga seotud tsoonide tingimuste muutmise puhul ja seda ei toetanud seni erapooletu ekspertiis. Veiste tõuaretus samasugust tähelepanu ei pälvinud, ehkki ka seda taotleti.
Me taunime majanduslike kaalutluste asemel parteilist lähtumist ka transpordipoliitikas. Tasuta bussiveo plaani ei toeta ekspertiis ega isegi koalitsioonikaaslased, mille Kadri Simson on lubanud ületada ainuisikuliselt, ministri käskkirjaga. Tasuta hüved on suure ühiskondliku kaaluga valik, mis vajab põhjalikku tasuvuse, jätkusuutlikkuse ja konkurentsianalüüsi. Maakonnasiseste bussiliinide puhul puudub asjalik seletus, kuidas saab see aidata kaasa transpordisüsteemi terviklikkusele, mitte kohelda eri piirkondade inimesi ebavõrdselt sõltuvalt domineerivast transpordivõimalusest, mitte suretada välja kohalike omavalitsuste ning kommertsliine ega jätta kahjustamata rongiliiklust. Pole ausat põhjendust, miks eelistada langeva nõudlusega bussivedu kasvava nõudlusega rongidele, mis suudavad paremini liiklejate aega võita ning vahemaid lühendada. Suurim kasusaaja on sellest eelistusest erakonnakaaslase bussifirma. Reisijate jaoks ähvardab see paljudel juhtudel liinide sulgemise ja hinnatõusuga.
Majanduslikust põhjendatust ei ole olnud näha Kadri Simsoni investeerimiseelistustes, küll aga on näha erakondlikku huvi. Muud loogikat ei ole lennujaama lubamisel enda valimispiirkonda ja uute reisirongide ostmata jätmisel kogu Eesti raudteele. Seegi on taas kasulik erakonnakaaslase bussiärile. Ei ole loogiline ka lubadus ehitada nõrga nõudlusega piirkonda uut raudteed, kui investeerida tiheda liiklusega olemasolevasse raudteesse ei suudeta piisavalt. Ei ole majanduslikku põhjendust raha kulutamisel erakonnakaaslase erasadamasse, millel puudub tasuvusanalüüs riigi ja isegi ärilisest seisukohast ning kummaline on sellise asja lülitamine riigieelarvesse eraldi reaga.
Mäletame Kadri Simsonit tasuvusest rääkimas ühe korra, see on AS EVR Cargo vaguniäri puhul Venemaal ja just siin tasuvuse argument ei päde. Eesti riigifirma ei tohiks tegeleda äriga, mis õõnestab Eesti poliitilisi otsuseid, antud juhul rahvusvahelisi sanktsioone Venemaa vastu ega võtta ülemääraseid riske. Kadri Simson õigustas aktiivselt EVR Cargo riskantset vaguniäri ja vabastas ametist selles kahelnud nõukogu esimehe. Sisuliselt aitab riigifirma murda Venemaale kehtestatud juurdepääsupiirangut finantsturgudele, kui võtab laenu ja annab sellega tööd Vene tehastele. Tema kohtumine Vene asetranspordiministriga hoiti aga avalikkuse eest saladuseks kuni lõpuni.
Me umbusaldame Kadri Simsonit, kuna tema tegevuse motiivid ei näita tema pädevust valdkonna juhi ega majandusinimesena.»