EL-i Innovatsiooni ja Võrkude Rakendusamet (INEA), mis eraldas Rail Balticu Eesti osa planeerimiseks ja tehnilisteks uuringuteks üle viie miljoni euro, tahab sellest nüüd projekti hilinemise pärast 250 000 eurot tagasi nõuda. Riik palub 1. septembrini pikendust, kirjutab Ärileht.
Majandusministeerium tunnistab kirjas INEA-le, et projekti tegevustega ei jõutud tähtajaks valmis. Hoolimata EL-i rahastuse ulatusest viiakse see siiski lõpule. Praeguseks on majandusministeeriumile alluv Tehnilise Järelvalve Amet juba katnud 892 000 euro eest kulusid, mis esialgu pidid tulema EL-ilt. Lisaks on selliseid kulusid tulekul veel 464 000 euro eest, mis kõik kaetakse Eesti riigieelarvest.
Majandusministeerium tunnistab, et hilinemise taga on liigoptimistlik esialgne ajakava. “Rail Balticu maakonnaplaneeringu protsess on Eesti kontekstis pretsedenditult mahukas. Seetõttu riske küll nähti ette, aga protsessi hilinemise ulatust alahinnati,” seisab asekantsler Ahti Kuningase allkirjaga läkituses.
“Peame rõhutama, et protsess on väga demokraatlik ja annab igale osapoolele võimaluse oma arvamusi mitu korda esitada. Seetõttu on nelja aasta jooksul, perioodil 2013-2017 korraldatud üle 90 avaliku arutelu ja protsessi põhjalikkus on toonud kaasa suure hulka muudatuste tegemise dokumentides.” Nii läkski EL-i poolt seatud tähtaeg mööda.
Asekantsler viitab ka avalikkuses kasvanud vastuseisule Rail Balticule. “Võttes arvesse hiljutist negatiivset avalikku tähelepanu, tooks tagasinõue kaasa uute küsimuste tõstatumise, mis omakorda võiks takistada Rail Balticu projekti elluviimist,” märgib Kuningas.
ÄL/UU