“Järgnev on puhas spekulatsioon, kuid ma vajan enda jaoks seletust, miks meie reitinguagentuuride numbrid meie erakondade reitingute kohta on sedavõrd ebausutavad.
Minu spekulatsioon ütleb, et reitingufirmad töötavad juba aastaid ja ma arvan, neil on oma sisemine arvepidamine, kes kuidas nende küsitlustele vastab. Inimese poliitilist eelistust on väga kerge teada saada – tuleb talle vaid helistada ja küsida, keda ta eelistab. Inimene on aus, ta ütleb. Siis tuleb vastava telefoninumbri taha teha märge. Näiteks kollane märge tähistab Reformierakonda, roheline Keskerakonda, punane sotse jne.
Kui nüüd mingil aktuaalsel teemal saadakse küsitluse tellimus, siis saadakse ka vihje tellijalt, mis tulemus oleks vajalik. Sellest piisab. Edasi pole midagi lihtsamat kui see vajalik tulemus ka saada.
Helistatakse kindlatele teatava erakonna pooldajate gruppi kuuluvatele inimestele ja mängitakse sel viisil kokku vajalik tulemus. Vana tõde: kes maksab, see ka tellib muusika. Tellija saab tulemuse, firma saab raha, kõik on õnnelikud.
Et ei juhuks viga ja mingi erakonna eelistamine mingis küsimuses poleks liiga ilmne vale, segatakse kokku enam-vähem usutav kokteil nendest, kellele üldse helistatakse. Mingi protsent on seal ka alati teiste erakondade pooldajaid ja täiesti juhuslikke inimesi. Olenevalt nende juhuslike vastustest lahterdatakse ka nemad kohe tuleviku tarbeks ära.
Niisiis, uuringufirmadel on ilmselt oma väga teada ja läbi analüüsitud kliendibaas olemas ja alati on tagatud, et uuringu tellija saab talle vajaliku tulemuse.
Jah, juhtub ka vigu. Alles mõni aeg tagasi sai lugeda, et tervelt 45% küsitletutest Eestis toetab Kaja Kallase juhitud Reformierakonda. Peaaegu et pool meie rahvast! Uhh! Võimas!
Noh, see oli ülepingutus. Nädal hiljem langetati seda numbrit tagasi usutavuse piiridesse. Ilmselt usaldati uuringufirmas liialt mõnda noort ja karjäärihimulist töötajat.
Vaevalt, et igat küsitlust võltsitakse. Sageli küsitakse ka mittepoliitilisi küsimusi ja need küsitlused võivad olla läbinisti ausad. Mis mõtet oleks võltsida inimeste eelistusi näiteks kohukeste vms. osas!?
Ma veidi imestan, miks tervet sellist firmat ei asenda üks inimene, kes vajalikud ja usutavad numbrid lihtsalt paberile kirjutaks. Aga noh, ju on vaja usutavust ja selleks on vaja näidata, et firmas tehakse ikka tõsist tööd ja selleks tuleb ka töötajaid palgal hoida. Ja miski tegevus neile leida. Mine tea, mis kontrollid võivad äkki sisse vaadata. Oleks suur jama, kui kogu firma materiaalne baas ongi vaid mõned lehed valget paberit ja üks pliiats. Ja kustukumm.
Ma kordan veelkord: see on minu isiklik spekulatsioon. Aga see vähemasti seletab mulle, kust ja kuidas need kohati täiesti absurdsed reitingute numbrid järjest meie meediasse ilmuvad. Kui kellelgi on parem spekulatsioon, eks laske tulla. Loen huviga.”
Harri Kingo, poliitikavaatleja