Laoses avatakse 5,9 miljardit dollarit maksma läinud Hiina ehitatud raudtee, mis ühendab Hiina vaese edelaosa välisturgudega, kuid koormab Laost potentsiaalselt ohtliku võlaga.
Laose pealinnast Vientiane’ist Kunmingi kulgev 1035-kilomeetrine raudteeliin on üks mitmesajast projektist, mida arendatakse osana Hiina vöö ja tee algatusest.
Liinil algab sel nädalal kaubavedu, kuid reisiliiklus peab koroonapiirangute tõttu veel ootama.
Vaesemad riigid on Hiina algatust tervitanud, kuid projekte rahastatakse laenudega Hiina riigipankadelt. Osa laenuvõtjaid on kurtnud, et Hiina projektid on liiga kallid ja neist tekkivad võlad liiga suured.
Kunming-Vientiane’i raudtee on osa võimalikust tulevasest raudteevõrgust, mis ühendaks Hiina Tai, Vietnami, Myanmari, Malaisia ja Singapuriga. See annaks Lõuna-Hiinale suurema ligipääsu sadamatele ja eksportturgudele.
Laose juhid loodavad, et raudtee aitab merepiirita riigi majandust elavdada, ühendades selle Hiina, aga ehk ka Euroopa turgudega. Välisekspertide sõnul on aga ebaselge, mis tulu see Laosele peale Hiina transiitriigiks saamise toob.
Raudtee toob “väga positiivset majandustulu Hiinale ja ehk ka teistele riikidele, kuid on keerulisem näha, mis täpset majandustulu see Laosele toob,” ütles Scott Morris Washingtonis baseeruvast mõttekojast Center for Global Development.
Et Laoses on ainult 21 raudteepeatust, teenib liin eelkõige eesmärki ühendada Hiina võimalikult kiirelt välissadamatega, leidis Morris. Ta märkis, et peamiselt põllumajanduslikule Laosele tulu tooval raudteel oleks rohkem jaamasid, mis aitaks ühendada talunikke turgudega.
“See on sisuliselt Hiina riiklik taristuprojekt, mis juhtumisi asub teises riigis,” järeldas ta.
Hiina on rajamas ka kiirraudteed Tai pealinnast Bangkokist piirilinna Nong Khaisse, mis asub vahetult Vientiane’i kõrval. See valmib plaanide järgi alles aastal 2028.
Kunming-Vientiane’i 418-kilomeetrist lõiku Laoses hakkab haldama Laos-China Railway – kahe maa riiklike raudteefirmade ühisettevõte, kus 70-protsendine osalus kuulub Hiinale ja 30-protsendine Laosele.
Valitsuste teatel rahastati projekti 60 protsendi ulatuses laenudega.
Säärane laenukoormus on ebatavaliselt kõrge ja peaks tagasimaksega seonduva riski võrdlemisi suureks tegema, ütles reitinguagentuuri S&P Global Ratings taristurahastuse ekspert Laura Li.
Laos võib olla ka sunnitud üle võtma ühisfirma kogu 3,5 miljardi dollarilise võlakoorma, juhul kui firma pankrotistub ja Hiina keeldub projekti rohkem raha investeerimast, kirjutasid Ammar A. Malik ja Bradley Parks AidData raportis.
See on võrdne umbes viiendikuga Laose sisemajanduse kogutoodangust (SKT). Riigi kogu võlakoorem, millest suurem osa on laenatud Pekingilt, moodustab umbes kaks kolmandikku SKT-st.
Vöö ja tee algatuse raames ehitatud raudteed on toonud võlaprobleeme teiste seas näiteks Keeniale ja Etioopiale. Peking on aga kaebuste järel hakanud pakkuma soodsamaid laene ja osa võlgasid kustutanud.
Näiteks kustutati tunamullu Etioopia ja Kameruni võlad. Samal aastal tühistas Malaisia umbes 20 miljardi dollarilise raudteeprojekti, kuna ei suutnud Hiinaga hinnaläbirääkimistel kokkuleppele jõuda.
Laos on pöördunud oma hiigelnaabri poole ka teiste tööstuste arendamisel, sealhulgas hüdroelektrijaamade ehitamine elektri tarnimiseks naaberriikidele, mis on Laose üks peamisi ekspordiartikleid.
AP – Baltic News Service