Ilmselt oleme me kõik kunagi ostnud mõne koopiatoote, sest pealtäha on see sama hea kui originaal. Ja hiljem pettunud, kuna ilus king laguneb nädalaga laiali ja läikiv käekell jätab veidi peale keskööd kurja maailmaga igaveseks hüvasti.
Koopia ei ole sama hea kui originaal. Sama kehtib ka valimisprogrammide ja -lubaduste puhul. Lugedes riburadapidi avaldatud erakondade valimislubadusi, tekib alatasa soe äratundmistunne. Punkt punkti haaval korratakse seal seda, mis EKRE programmis juba ammu kirjas.
Siinkohal võiks küsida: mis selles siis halba on, kui EKRE head ideed on konkurentide programmidesse jõudnud? Vahet pole, mis värvi on kass, peaasi et ta hiiri püüab.
Paraku, niisama lihtne see asi pole. Läbimõeldud ja läbi töötatud valimisprogramm on midagi hoopis muud kui kusagilt maha viksitud ja loosungiks vermitud hüüdlause.Võimuerakondadel on kõigi maailma probleemide lahendamiseks läbiproovitud vahend: maksude tõstmine. Mis sellest, et maksude tuim tõstmine hakkab ühel hetkel riigi kassasse plussi asemel miinust tooma.
Aktsiisitõusu fopaa on selle kohta ere näide, kuid võimuparteid keeldusid seda tunnistamast, enne kui EKRE selle oma programmis välja tõi. Ja oh imet, ühel ilusal hommikul ärkasid nii mitmedki tähtsad tegelased ootamatu äratundmisega, et aktsiisimäärasid peaks vähendama. Muidugi mitte praegu ja kohe, vaid võib-olla kunagi tulevikus, kui valimised õnnelikult seljataga.
Tekib küsimus: kas nad tegelikult said aru, mida valesti tegid? Või nähti, et ettepanek kogub populaarsust, paneme enda lubadustesse samuti sisse, ehk korjab mõned hääled lisaks.
Küsimus on usaldusväärsuses. Kui inimesed pole aastaid ja aastaid võimul olles elementaarsest probleemist aru saanud, kui suur on siis võimalus, et neid just enne valimisi inspiratsioon ja Suur Ärkamine tabab? Tunduvalt suurem on tõenäosus, et nad isegi ei tea, mida kokku lubavad, sest programmi on kokku kirjutanud nende palgatud kampaaniameister kusagil reklaamibüroos.
Loosungist üksi on vähe, lubatu tuleb ka ellu viia. EKRE puhul on asi selge: kuna plaanid on põhjalikult läbi mõeldud, siis suudetakse need ka teostada. Loosungeid puistavad kopeerijad aga ei vaeva oma pead sääraste pisiasjadega. Nad arvestavad, et suurema osa lubadusi saab rahumeeli unustada, nagu siiamaani tehtud. Ja kui mõnd asja ongi vaja ellu viima hakata, siis saab ju alati makse tõsta. Lusikaga lubame, kulbiga võtame tagasi.
Kui kogenud meister lubab töö ära teha, siis ta seda ka teeb. Sealsamas kõrval võib mõni aferist sarnasele teenusele suurt reklaami teha. Ükskõik kui vägevad on tema lubadused, neid teostada ta ei suuda, sest tal pole ei oskusi ega tahtmist.
Täpselt sama kehtib EKRE valimisprogrammi ja teiste parteide lubaduste, originaali ja odavate koopiate puhul.
Valima minevad inimesed peavad hoolega vaatama, et nad end poliitiliste soss-seppade odavast enesekiitusest ära petta ei laseks. Koopia tuleb alati pettumusega ära visata, kas nelja päeva, nädala või aasta pärast. Kui juba valida, siis usaldusväärne originaal.
Karl Olaf Rääk, ettevõtja, EKRE kandidaat Põhja-Tallinnas →