Kogu maailm teab, et paatidel üle Vahemere pürgivad ebaseaduslikud migrandid hukkuvad väga sageli ning seal on käimas tohutute rahadega inimkaubandus, aga tänases maailmas pole lihtsalt kedagi, kes selle lõpetaks. Või siis neil, kes seda lõpetada tahaksid, ei lasta seda teha.
Euroopa Liitu jõudnud migrantide arv kasvas jaanuarist juulini eelmise aasta sama ajaga võrreldes 86 protsenti, teatas reedel Euroopa piirivalveagentuur Frontex.
Ainuüksi juulis oli kasv mullusega võrreldes 63 protsenti, ulatudes 34 570 inimeseni, selgus esialgsetest andmetest. Jaanuarist juulini saabus EL-i ühtekokku 155 090 migranti. Frontex rõhutas, et selles arvus ei sisaldu EL-i saabunud Ukraina sõjapõgenikud.
Vahemere keskosa ületades saabus jaanuarist juulini rohkem kui 42 500 migranti, mis on 44-protsendine kasv võrreldes eelmise aasta esimese seitsme kuuga. Vahemere idaosa kaudu saabus 22 601 inimest ehk kaks korda rohkem kui mullu.
Sellel rändel hukkunud arv ulatub tuhandetesse. Kes on nende hukkumises süüdi? Kindlasti on selles meedias räägitavast vähem süüdi inimkaubitsejad ja rohkem need, kes lubavad migrante maale ja neid lausa merelt kokku korjavad. Sest kui migrandid ei teaks, et neid kusagil oodatakse (vabaühenduste päästelaevad), lükataks ka vähem paate kaldast lahti.
Lahti seletamata on see, miks saadavad inimkaubitsejad teele ülekoormatud ja uppumisohtlikke paate. Sest tervetelt ja tugevatelt alustelt, mis on võimelised Vahemerd turvaliselt ületama, pole mööduvatel alustel põhjust migrante peale korjata – ning Euroopa riikide piirivalve võib need ka tagasi saata.
Migrandialus peabki olema kohe-kohe uppuv, sest siis on mereõiguse järgi iga laev kohustatud neid peale korjama, nii Frontexi piirivalvelaev, mille tegelik kohustus on selliseid aluseid tõrjuda, kui ka mööduv kaubalaev, kelle tegelik marsruut viib Euroopast hoopis eemale (sellest ei räägitagi, kui paljude laevade reisigraafik on üleskorjatud migrantide pärast sassi löödud). Seega on migrantide kehvade alustega teelesaatmine teadlik samm, mitte sedavõrd inimkaubitsejate ebainimlikkus.
Inimkaubanduse ja sellega seonduvalt suurte rahade voolamise kuritegevusse peataks kohe rändeteede sulgemine, nagu seda tegi kunagine Itaalia siseminister Matteo Salvini. Vaja oleks saavutada see, et paate ei lükataks Vahemere lõunakaldalt üldse lahti ja surmaturism katkeks kohe.
Paraku on kindlalt teada, et vasakpoolne-liberaalne Lääs on hetkel ideoloogiliselt sellises seisus, et jõulist massimigratsiooni lõpetamist ei võeta kindlasti ette – selle soosimine on üks nende põhipostulaate. Euroopa vasakliberaalid eesotsas kõikvõimalike inim- ja pagulasõiguslastega ei laseks seda mingil juhul sündida.
Kui vaadata asja vasakliberaali seisukohalt, siis oleks inimkaubanduse ja surmareiside lõpetamiseks õige korraldada neile turvaline ülesõit Euroopa Liidu alustega – näiteks oleks Tripolis ja Tunises kohad, kuhu migrandid kogunevad, ja laev viib nad üle, näiteks Palermosse Itaalias või Marseillesse Prantsusmaal, kust nad lähevad riiki, mis neid ootab.
Aga selline variant ei lähe mingil juhul läbi – esiteks on Euroopa niigi migrantidest üleküllastunud ja sealsed sotsiaalsüsteemid umbes, seaduslik ülevedu aga tooks Põhja-Aafrika sadamatesse miljoneid edasipürgijaid, mis sisuliselt tähendaks ametlikku Aafrika ülekolimist Euroopasse. Sellist massimigratsiooni ei võtaks vastu vist ükski Euroopa riik, seda mitte ainult ideoloogilistel, vaid ka majanduslikel põhjustel. Seaduslik ja turvaline ülevedu lihtsalt ei toimiks, sest see paneks suured massid liikuma juba puhtast teadmisest, et selline marsruut on olemas, ja ummistumine tuleks varsti.
Vabaühendused on nõudnud, et migrante korjaks merelt kokku ka Frontexi ja rannikuriikide piirivalve alused ning Euroopa riigid võiks ka spetsiaalseid päästealuseid välja saata (see osaliselt juba toimub), aga sedagi päästmist ei saa kuidagi seaduslikuks teha, sest nii muudetaks piirivalve sisuliselt migratsiooniametiks ja ülevedu suuresti ametlikuks, mis tähendaks ka riikide osalemist illegaalsete rändlejate inimsmugeldamises (poole mere peale jõuavad migrandid kurjategijate toel).
Nii jääbki alles vaid üks, praegu toimiv variant – migrandid jõuavad Vahemere lõunakaldale, inimkaubitsejad panevad nad paatidesse ja saadavad teele (mis tähendab smugeldamise jätkuvat õitsengut); Aafrika riikide rannavalve üritab vastavalt rahvusvahelistele kokkulepetele neid peatada, aga enamik pääseb läbi; paljud hukkuvad, osa päästetakse vabaühenduste laevade, Frontexi või mööduvate aluste poolt ja tuuakse Euroopa sadamatesse; sealt veavad pagulasabid nad riikidesse laiali või jõuavad migrandid ise soovitud kohta, seal järgnevad muidugi probleemid nende integreerimisega.
Kummaline, aga just see variant tundub praegu kogu liberaalsele Euroopale sobivat – pisut piinlik, sest surmasid on ikkagi palju; ebaseaduslik küll, aga massimigratsiooni üritatakse igati seadustada; Euroopa on migrantidest üleküllastunud, eriti Ukraina sõja ja sealse põgeniketulva tõttu, aga kuhugi nad ikka ära mahuvad; ohtlikkuse tõttu migratsioon pisut pidurdub küll, kuid ei katke, mis on eriti meeltmööda Euroopat multikultuurseks muuta tahtvatele jõududele; ametlikku massimigratsiooni ei toimu, vaid see toimub varjatumalt ja lubab kasutada inimlikkuse mõistet selle soodustamisel, ja kindlasti on palju ka neid võimusüsteeme, mis lõikavad inimkaubandusest kasu.
Seega on oodata praeguse olukorra jätkumist ja veel kauaks, sest muud lahendused ei sobi, illegaalne immigratsioon töötab praegu kõige toimivamalt ja uppumissurmad on liberaalidele vaid ebameeldivus, mis tuleb üle elada. Rände täielikku lõpetamist nõuavad ainult Euroopa konservatiivsed jõud, liberaalid ja vasakpoolsed laseks kõik soovijad sisse, aga kuna riikide vastuvõtmisvõimekus on lage saavutamas, siis on Vahemere paadiränne endiselt kindla staatuseta, kuid muidu igati sobiv migratsioonipump, mis sest, et ebaseaduslik, kuritegelik ja reisijatele ohtlik.
Uued Uudised