Eesti saadikud Euroopa Parlamendis ei toeta algatust, mis keelaks ära isikuandmete põhjal koostatud poliitreklaami internetis.
Ilmselt kõige tuntum isikuandmete põhjal koostatud poliitreklaami kasutamise juhtum on Brexit. Euroopa Liidust lahkumise kampaania tegijad kulutasid ligi kolm miljonit naela selleks, et tellida inimeste sotsiaalmeedia postituste ja muude isiklike andmete põhjal sellised reklaamid, mis just seda inimest kõige rohkem kõnetaksid. Näiteks loomasõbralikke postitusi teinud inimene sai reklaami Euroopa Liidu liikmesriigi Hispaania härjavõitluses hukkuvast härjast. Selge see, et loomasõber ei taha niisuguse riigiga ühes liidus olla.
Euroopa Liidu liikmesriikides kehtivad internetis tehtava poliitreklaami kohta erinevad reeglid ja praegu on arutusel eelnõu nende reeglite ühtlustamiseks. Euroopa Parlamendi Sotsialistide ja Demokraatide parlamendirühm on käivitanud kampaania AdsZuck, et niinimetatud mikro-sihitud poliitreklaamid internetis ära keelata. Kampaania eestvedaja Paul Tangi sõnul on suured tehnoloogiafirmad teeninud hiigelkasumeid, müües andmeid meie tunnete ja eelistuste kohta kolmandatele osapooltele, ja see peab lõppema.
EKRE liige Jaak Madison ütles, et paljud kandidaadid on sihitud poliitreklaami kasutanud juba viis või kümme aastat, aga osa lihtsalt ei ole osanud seda kasutada. “Mõned teevadki kampaaniat paremini kui teised!” tõdes Madison.
Tema ei pea vajalikuks mingit reguleerimist, sest see suure tõenäosusega ei toimiks.
“Loomulikult on Euroopa Parlamendi 705 liikme seas nii mõnigi, kes tahaks üldse reklaamid ära keelata või tahaks väga palju piiranguid peale panna. Ma arvan, et ega see idee väga suurt vilja ei kanna, sest selleks, et midagi reguleerida, peab see ka toimima. Üldiselt on ju nii, et mida rohkem üritada regulatsioonidega piiranguid panna, seda rohkem leiutatakse ka neid viise, kuidas piirangutest mööda minna,” nentis Madison.
Ta tõi näite, et mitmes riigis on üritatud panna ülempiiri kampaaniaeelarvele.
“Kokkuvõttes ma ei näe mõtet valimiskampaaniaid üleliia reguleerida, sest ma ei näe ka selle nii-öelda suuremat kasutegurit: kes sellest võidab ja mida ta võidab,” sõnas Madison.
Euroopa Parlament loodab netis levivaid poliitreklaame reguleeriva eelnõu vastu võtta kevadel, et see jõustuks 2024. aasta Euroopa Parlamendi valimisteks.
Allikas: ERR