Järjekordne näide Euroopa Liidu haigetest või siis pehmemalt öeldes eluvõõrastest otsustest, mida rohehulluses tehakse, on see, et kohalikud omavalitsused ei tohi alates 2035. aastast enam hankida biogaasiga sõitvaid liinibusse, vaid asemele peavad tulema elektri- või vesinikubussid.
Alles paar aastat tagasi ostetud biogaasil töötavad bussid, mille kirja, et „olen roheline“, on ühtäkki sobimatud! Kusjuures seda biogaasi saab sõna otseses mõttes meie enda lojustelt. Aga ei, Euroopas, kus protestivad põllumehed praegu sedasama s..a tänavale loobivad, see ei sobi.
Omavalitsuste sõnul on selle vääraka korralduse täitmine väga kulukas ja värskelt täiendatud biogaasil sõitvat bussiparki nad uuendama ei torma.
Euroopa Liidu uue plaani järgi leiaks biogaas kasutust teistes valdkondades, busside seas sellel aga pikka tulevikku polevt. Tallinnas sõidab biogaasiga 542 bussist 350, mis on soetatud alles viimasel kahel aastal.
Tallinna Linnatranspordi (TLT) juht Kaido Padar ütles ERR-ile, et Euroopa Liidu kavatsus esialgu Tallinna bussiparki suuri muutusi ei too. Tema sõnul on peamine eesmärk tagada toimepidevus.
Tartu linnas sõidavad kõik bussid biogaasiga. Abilinnapea Raimond Tamm sõnas samuti, et vesiniku- ja elektribussid oleksid linnale suur lisakulu ja praegu nad busside väljavahetamisele ei mõtle. Vesiniku- või elektribussidele üleminemist näeks ta umbes 2039. aastal.
Kliimaministeerium on rahastanud pilootprojekte, et näha, milline on vesiniku tootmisprotsess tervikuna kuni tarbimiseni ning loodab, et tulevikus muutub see ka soodsamaks.
Erinevates linnades varustab Eesti busse biogaasiga Eesti Biogaas. Ettevõtte tegevjuht Kristjan Stroom sõnas, et nad jätkavad kõigest hoolimata laienemist ja loodavad, et Euroopa Liit siiski pikendab vesiniku- või elektribussidele ülemineku tähtaega.
“Meie vaade on see, et biometaanjaamu peaks tulema juurde ja me soovime oma tootmist laiendada. Selles mõttes kindlasti me vaatame positiivselt tulevikku,” lausus Stroom.
Ehk sarnaselt plaaniga keelata sisepõlemismootoriga sõiduautode müük aastast 2035, soovis Euroopa Komisjon keelata biogaasibusside müügi juba 2030. aastast. Vanade bussidega saaks edasi sõita, aga uusi osta ei tohiks.
“Biometaanibussid oli meie erihuvi, mida teistel riikidel väga ei olnud. Meie huvi oli see, et biometaani, mis on kohalik kütus, mida toodetakse meil kohapeal ja mis aitab kaasa meie kasvuhoonegaaside heite vähendamisele, saaks bussides kasutada kauem kui Euroopa Komisjon ette pani. Meil õnnestus leida mõned suured liitlased, eelkõige Prantsusmaa, ja selle tähtaja me saime natuke edasi lükata,” rääkis kliimaministeeriumi kliimaosakonna nõunik Silver Sillak.
Allikas: ERR