Aasta lõpus avaldati portaalis Rohegeenius uuringutulemused, mille kohaselt olevat toetus Rail Balticule ülikõrge – tõenäoliselt on tegu siiski õhulossiga.
Rail Balticu projekti toetab 65 protsenti Eesti elanikkonnast ning kõrgel, 68 protsendi tasemel on püsinud ka nende inimeste osakaal, kes näevad projekti positiivset mõju Eestile, selgub novembris Turu-uuringute AS poolt läbi viidud arvamusuuringu tulemustest.
Mitte ühelgi varasemal kalendriaastal pole Rail Balticu projekt omanud Eesti elanikkonna seas nii stabiilselt kõrget toetust, püsides nii aprillis kui ka novembris läbi viidud uuringu kohaselt 65 protsendi juures. Rail Balticut ei toeta viimase uuringu andmetel 23% uuringus osalenutest, väidab Rohegeenius.
See on taas üks neist müsteeriumidest, sarnane Reformierakonna populaarsuse kasvuga katastroofiliste elektrihindade ajal – Rail Baltic takerdus ajaliselt, tema valmimine nihkus nelja aasta võrra edasi, rahastamine on ebaselge ning viie terminaali asemel tehakse Ülemistele ainult üks, kuid kogu selle projekti läbikukkumisele viitava info puhul toetus hoopis tõusis.
Poliitikas on olemas mõiste “soo”, mis tähendab kindla eelistuseta valijat, kes annab hääle kõige sõnaosavamale ja paljulubavamale poliitilisele jõule – just nende pärast käibki valimisvõitlus, sest kindlaid ühe või teise erakonna toetajaid üldjuhul ümber veenda ei suudeta.
Ka Rail Balticu puhul on kõrge toetuse taga tõenäoliselt just seesama “soo” ehk inimesed, keda Rail Baltic tegelikult ei huvita – neid ei huvita ei rabad, mis selle trassi rajamisel kaovad, ei kaubaveod ega ka võimalus rongiga Euroopa avarustesse kihutada. Samas ei näe nad ka põhjust sellele vastu olla – ikkagi areng, Eesti saab maailmaga ühendatud, järsku läheb endalgi kunagi reisimiseks.
Sama efekt on tõenäoliselt ka Euroopa Liitu kuulumise kõrgel toetusel – enamiku “soorahva” jaoks tähendab EL lihtsalt võimalust väga lihtsalt maailmas reisida, aga ka eurorahade voolu Brüsselist, migrantide sissevool Euroopasse, võimu koondumine Brüsselisse ja kristliku kultuuriruumi lõhkumine neid lihtsalt ei koti.
Rail Baltic ei anna väga tõenäoliselt Eestile mitte midagi olulist juurde, aga tavainimeselt ta ka ei võta midagi ära – just see on uue raudteetrassi väidetava populaarsuse taga.
Jüri Kukk