Kiiresti leviv koroonaviirus on tekitanud ülemaailmsetel turgudel paanikat ning möödunud nädalal tõi viirus börsidele kahe aasta suurima kukkumise.
Kardetakse, et Covid-19 veab maailmamajanduse ja ettevõtete sissetulekud sügavasse langusesse. Kaubavahetus Hiinaga on peatunud, lennufirmad jätavad ära järjest uusi lende ja kriisipiirkondades suletakse kauplusi.
Eriti raskelt puudutab kriis Hiina luksuskaupade äri. Morgan Stanley analüütikute andmetel on pooled Hiina luksuskaupade poed suletud ja ülejäänud poolte müük on langenud 90%. Apple’i müük langes jaanuaris enam kui kolmandiku võrra, Starbucks oli sunnitud sulgema Hiinas pooled oma müügikohad ja kohvikuketi müük langes veebruari kahel esimesel nädalal 92%.
Kuid jaemüüjate jaoks võib veelgi tõsisemaks osutuda pandeemia väljaspool Hiinat. Retail Economicsi poolt läbiviidud uuringu kohaselt väldiks suurenenud viiruseohu korral ligi viiendik Suurbritannia tarbijatest restorane, üritusi ja kaubanduskeskusi. Samas on jaemüüjate ja tootjate jaoks väljaspool Hiinat probleemiks pigem häiritud tarned, mitte niipalju müükide langus. Kui Hiina tehased peaksid jääma suletuks ka märtsis, tabab Hiina tööstusest sõltuvuses olevaid riike tõsine probleem kaupade kättesaadavusega.
Näiteks on Hiinast tööstus elulise tähtsusega autotootjate jaoks. Jaguar Land Rover hoiatas möödunud nädalal, et nende tegevuse jätkamine Suurbritannias on suure küsimärgi all, kuna Hiinast saabunud kaup ja autoosad tuli viiruse hirmus kõik tagasi saata. Ka Nissanil on viiruse tõttu peatunud tarnete tõttu puudus autoosadest ja Jaapani autotootja Honda lükkas oma Hiinas asuvate tehaste taasavamise edasi. Toyota Hiina tehased küll töötavad, kuid piiratud võimsusel. Juba praegu languses olev ülemaailmne automüük võib seega langeda sel aastal 2,5%.
Eriti raskelt on viirus mõjutanud lennuettevõtjaid. Kümned lennufirmad on lõpetanud reisid Hiinasse ning lennufirmade aktsiad on languses. Murelikud reisijad loobuvad järjest lendudest, eriti pärast viiruse plahvatuslikku levimist Itaalias. Rahvusvahelise Lennutranspordi Ühenduse ennustuse kohaselt võib oodata lennufirmasid sel aastal ees tõsine langus, mis oleks esmakordselt võrreldav langusega 2003. aastal toimunud SARSi viiruse puhangu ajal Aasias.
Koroonaviirus mõjutab negatiivselt ka turismiäri, seda eriti Tais, Malaisias ja Singapuris. Ent ka Prantsusmaa rahandusminister Bruno Le Maire teatas sel nädalal, et Prantsusmaad on pärast viiruse levikut külastanud oodatust 30-40% vähem turiste. Hiina turismiäri moodustab kogu riigi SKPst umbes 5%. Juhul kui viirus püsib ja on hullem kui SARS, võib see tähendada, et Hiinat külastab oodatust 24 miljonit turisti vähem.
Londonis asuv Maailma Reisi- ja Turisminõukogu on kutsunud küll kõiki üles suhtuma olukorda võimalikult rahulikult ja soovitanud valitsustel mitte kehtestada reisikeeldusid ja teisi n-ö äärmuslikke meetmeid, kuid viiruse kiire leviku tõttu võib nende jutt kõlada kurtidele kõrvadele.
Allikas: The Telegraph