Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Andres Raid: Nordicas käib riigi lüpsmine edasi

-
20.04.2022
SAS lendab Tallinnasse, Nordica enam ammugi mitte. Pilt on illustratiivne.
© Uued Uudised

Oleme oma lugejaid aastate jooksul informeerinud Nordicas toimuvast – sisuliselt ei muud, kui et üks seltskond on endale riigi arvelt laia elustiili koos mugavustega garanteerinud juba aastateks ette ja seejuures ei tule keegi millegipärast uurima, kus, miks ja kui palju.

Õhtulehes ilmus äsja siiski kaks artiklit: Juhtkiri | Lennuvõimetu lennukompanii ja KAKS KORDA SAMA REHA OTSA?! Nordica kordab sammu, mis aitas kaasa Estonian Airi pankrotile.

On hea meel tõdeda, et meie antud info aastate eest vastas taas tõele. CRJ-900 lennukitega teenitakse ainult kahjumit ja seda juba 10 aastat jutti. Teades et CRJ-900 mootorite ressurss lõpeb, tuli vastu võtta otsus – kas kiire pankrott või siis uuele ringile.

Kuna rahavood ei saa ju lõppeda, minnaksegi uuele ringile. 322 miljonit eurot tänaseks on läinud mutiauku. Nüüd aga saab veelgi rohkem „teenida“, sest uue tüübiga kaasnevad vähemalt 6-8 miljoni euro suurused investeeringud meeskondade väljaõppesse, varuosade baasi loomisele, uued käsiraamatud, litsentsid, sertifikaadid jne ja vaevalt seal MKM -s keegi aru saab kuhu seda raha ja kui palju täpselt kulub ja  kaob. Otsus iseenesest on õige aga paraku hiljavõitu.

Teine küsimus on taas, et kuidas, kelle käest ja mis viisil liisitakse? Kuuldavasti oli see SAS-i soov ja nõudmine – kas teete nii või „soolake“ end oma CRJ-dega sisse. Ja nüüd võib  vaid vaid üks kord arvata, kelle käest need vanad AIRBUS-i lennukid siis liisitakse?! Ikka SAS-i käest ja kirvehinnaga – Palmer hõõrub vaid käsi.

Et saada mingidki lepingut, tuleb võtta vähemalt kaks lennukit algatuseks. Maksumaksja aga pangu taas rahakott valmis, LHV aga hakaku oma Canada „torusid“ ( Tegemist on 2011. aastal Kanadas Bombardieri tehases toodetud lennukitega) sisse soolama ja seda ilmselt pensionihoiuste arvelt.

Tõsi, Äripäev on sellest kirjutanud: „LHV pensionifondid ja pank rahastavad 25 miljoni euroga riigile kahe uue lennuki ostu, lendama hakkab nendega riiklik lennufirma Nordica. 2017.18.06.“

Mis saab? Prognoos on järgmine. Firma pannakse „kotti“ kahe aasta pärast. Seni jätkub aga maksumaksja raha kantimine ja hea elu selle skeemiga seotud asjaosalistel.

Kuidas küll nii?! Nimelt kahe aasta pärast hakkab kõikidel liisitud Nordica CRJ–900 lennukitel lõppema mootorite ressurss. Mõnel varem mõnel hiljem. Panin keskmise. Ka riigi poolt läbi Caimani saarte ostetud lennukitega on sama lugu. Egas CRJ-900 pole Boeing või Airbus. Ühe uue mootori hind on aga 10 miljonit dollarit.

Jah, on olemas taastatud mootorid- nn „overhaul  engine“ aga nende hind on reeglina pool uue hinnast – 5 miljonit USD. Sinna lisandub mootorivahetuse kulu, testlend, renditud mootori rendi makse – väga kallis lõbu, ja taas tagasipööramise-vahetuse kulu. Samas tuleb iga kord lennuki hoolduse ajaks rentida mingi muu lennuk.

Seejuures on iseasi, kas neid enam toodetakse või neid laos üldse enam ongi. Mudel ise on tootmisest maas. Seega lõpp on lähedal nii kui nii.

Samas tekib ka küsimus, kuidas saab sellist lennukit liisinguandjale tagastada? Ilmselt tuleb enne tagastamist end ammendanud  mootorid uutega asendada – jälle plinder. Ja mida teeb LHV pensionifond nende riigi omanduses olnud 6 „lõpnud“ mootoritega lennukiga, mis teatavasti panditi 3 lennuki vastu, mis on ka samas seisus? Kas nad seal üldse teavad ja aru saavad, kuhu sohu Palmer nad meelitas?

Usutavasti tuleb see pankuritele väga halva üllatusena. Urva ja nõukogu olid  lihtsalt ära lollitatud  aga Palmeri ees tuleb müts maha võtta – taat on nagu mitu Taskilat. Nüüd aga mõelge, millised kulud ootavad Eesti riiki ees. Just nimelt RIIKI.

See ei ole enam isegi naljakas vaid kohutav. Asjatundjad soovitavad kohest pankrotti. Majandusseis Euroopas, sõda Ukrainas, kallis kütus jne. oleks antud hetkel head põhjendused. Ja kogu avalikkus ohkaks arusaavalt, et lõpuks ometi pandi see raharöövel, mis Eestis ei lenda, kinni. Ehk siis rahvas kiidaks takka. 320 miljonit eurot on  muidugi ära põletatud aga kes seda enam teab või mäletab. Vaata lähemalt:

Nordica liisib LHV abiga täiendava lennuki · LHV

Nordica soetab LHV abiga kaks lisalennukit · LHV

Nordica soetas LHV laenuga uue lennuki – Majandus (postimees.ee)

LHV ostab pensioniraha eest lennukeid (aripaev.ee)

Täiuslikkuse huvides lisame pisut ajalugu. ( Estonian Air sai oma esimese Embraeri | Eesti | ERR

Estonian Air sai oma kolmanda Embraeri – Ärileht (delfi.ee))

Inimesed selle katla ümber on ju samad, kes keerutasid raha ka 9 aastat tagasi. Toome pisikese näite, kuidas vargus-pettus-lüpsmine lennunduses käib.

Mis siis siis EA-s juhtus?! Nädal pärast esimese Finnairi Embraeri saabumist läks see lennuk mootorite vahetusse. Ressurss oli otsas ja seda loomulikult kohalike „aborigeenide“ – Eesti maksumaksjate arvelt. 6 miljonit euri kulus nagu nõiaväel. MKM-s olid kõigil suud vett täis ja elu läks edasi. Finnairis naerdi selle üle pikalt ja avalikult.

Edasisi prognoose saab igaüks juba ise teha, sest ajalool on kombeks korduda. Nüüd on seltskond Finnairi vanade Embraeride asemel SAS-i vanad Airbus lennukid hankinud. Pole mõtet  pikemalt seletama hakata, et see Embraer 170 kujunes veel kallimaks pidada kui CRJ-900.

Lõpetuseks nagu ikka – jälgime arenguid!

Andres Raid, ajakirjanik