Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Majandusekspert Heido Vitsur: välja pakutud automaks on kõige tavalisem varamaks

-
21.07.2023
Automaksuga makstakse tegelikult kinni ainult Reformierakonna äpardunud poliitika.
© Uued Uudised

LHV majanduseksperdi Heido Vitsuri hinnangul jääb automaks retoorikale vaatamata siiski kõige tavalisemaks varamaksuks.

Vitsur rääkis BNS-ile, et mootorisõidukimaksuga on nii nagu kõikide teiste maksudega – nad koormavad majandust, täpsemalt tarbijaid, sest lõppkokkuvõttes on kõikide maksude maksjaks lõpptarbija. “Aga praegu meil uutest maksudest ja maksutõusudest pääsu ei ole, sest keskmisest jõukamatele inimestele maksuvabastuse tagasi andmisel on üpris kallis hind. Liiatigi on lisaraha vaja veel paljudes kohtades alates riigikaitsest ja lõpetades kultuuriga,” möönis ekspert.

Vitsur rõhutas, et maksude üle arutlemisel on tähtis aru saada, et eranditult kõik maksud täidavad fiskaalset funktsiooni – nende abil saadakse eelarvesse raha, ja teiseks jaotatakse maksude abil ümber tulu. Teiste maksude funktsioonidega nagu tarbimise mõjutamine või keskkonna säästmine, on tema sõnul lugu natuke keerulisem.

“Nii näiteks ei ole kuidagi näha, et Eesti kõrge alkoholiaktsiis ja selle tõstmine oleks meil suhtumist alkoholi tarbimisse eriti muutnud. Tõsi, me suuname võimaluse korral oma ostud soodsamasse kohta ümber, kuid tarbimisega oleme Euroopas ikka esirinnas,” nentis majandusekspert.

“Tasub meenutada ka seda, et kui kütusehinna kahekordistamine möödunud aastal ei suunanud märkimisväärselt paljusid ühistranspordi kasutamisele, siis pole minu arust alust eriliselt loota, et maksudega, olgu selleks automaks või kütuseaktsiis inimeste käitumist olulisel määral muuta õnnestub,” lisas Vitsur.

Põhiküsimuseks jääb tema sõnul siin ikkagi küsimus täiendava maksukoormuse jagunemisest. “Kui tulumaksu ja ka käibemaksu puhul otsustati jõukamate kasuks, siis nüüd räägitakse küll, et arvestatakse maal elavate ja väikeste sissetulekutega inimeste võimaluste ja vajadustega. Aga kuidas seda arvestamist hinnata, kui üks ei tule ilma toetusi saamata ots-otsaga kokku ka siis, kui 30 eurot enda taskusse jääb ja teisele ei tekita 6000 eurot nelja-viie aasta kohta mingit probleemi,” tõdes Vitsur.

“Mis aga puutub pakutud variantidesse, siis mulle tundub, et teine variant pole välja pakutud üksnes kollektsionääride huvides. Liiatigi kui räägime keskkonnasäästlikumast käitumisest, siis seda ülesannet täidab tunduvalt paremini kütuseaktsiis. Minu jaoks jääb automaks kõigele retoorikale vaatamata siiski kõige tavalisemaks varamaksuks,” lõpetas LHV majandusekspert. (BNS)