Kuigi peaministrikandidaat Kaja Kallas nõuab rahvalt mõistvat suhtumist suurtesse maksutõusudesse, selgub kohe, et täiendab rahalüps ei lähe mitte riigi paremale toimimisele, vaid Brüsseli lolluste elluviimiseks sundrenoveerimise ja sisepõlemismootoriga autode väljavahetamise vallas.
Juba nõutaksegi meie kõigi raha Brüsselile kuuletumiseks.
BNS vahendab: “Siseministeeriumi hinnangul pole Euroopa Liidu (EL) ees võetud süsinikdioksiidi (CO2) neutraalsuse kohustuse täitmine aastaks 2050 ilma täiendava riigipoolse toetuseta realistlik – näiteks on juba ainuüksi ministeeriumi valitsemisalasse kuuluva hoonefondi energiatõhusaks renoveerimiseks tarvis 20 miljonit eurot aastas, mida minister Lauri Läänemetsa sõnul ilma siseturvalisuses kaotamata saavutada pole võimalik.
Siseministeerium ja selle valitsemisala asutuste kasutuses on ministeeriumi andmetel veidi enam kui 1500 erinevat mootorsõidukit ja üle 320 000 ruutmeetri hooneid, millele lisanduvad parklad, teed, tehnorajatised, õppeväljakud ja piirirajatised. Maismaasõidukipargi näitel on sõiduautodest 70 protsenti kasutusrendil ja 30 protsenti ministeeriumi omandis.
Sõidukite valdkonnas on energiatõhusaid täiselektrilisi sõidukeid 27, millest 25 puhul on tegemist elukaare lõppu jõudnud miniautodega. “Energiatõhusate sõidukite kasutamisele võtmist on seni piiranud nende kõrge soetusmaksumus, aku kestvus ja vajaliku laadimistaristu puudumine. Planeeritud mahus energiatõhusate sõidukite kasutuselevõtmise esmaseks eelduseks on olulise barjääri, keskmiselt 80 protsenti kõrgema soetusmaksumuse, leevendamine,” märkis Läänemets majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile (MKM) saadetud kirjas.
Möödunud nädalal palus MKM teistel ministeeriumitel avaldada arvamust plaanitavate energiasäästu meetmete ja eesmärkide kohta, mis on aluseks energiasäästukohustuse jaotuskava koostamisel.
Üle 80 protsendi siseministeeriumi valitsemisala kasutavatest hoonetest on Riigi Kinnisvara AS-i (RKAS) omandis või halduses. “Meie analüüside kohaselt on EL-i ees võetud CO2-neutraalsuse kohustuse täitmiseks aastal 2050 siseministeeriumi valitsemisala hoonetesse vaja investeerida 20 miljonit euro aastas, et tagada vähemalt C energiaklassi hoone. Sellest lähtuvalt leiame, et vajalik on suurendada olulisel määral RKAS-i kinnisvarainvesteeringute mahtusid,” ütles minister ja tõdes, et vastasel juhul on avaliku sektori eeskuju näitamine oluliselt piiratud nii hoonete renoveerimisel kui ka uute energiatõhusate sõidukite kasutuselevõtmisel.
“Lisaks on vajalik ette näha paindlikkus toetada elektrisõidukite laadimistaristu väljaehitamist siseministeeriumi valitsemisala asutuste peamiste asukohtade juurde. Siseministeeriumi valitsemisalas teiste põhitegevuste arvelt vajalikke investeeringuid teha ei ole võimalik,” toonitas Läänemets.”
Nii et maksutõusudega maksab Eesti inimene kinni siseministeeriumi hoonete sundrenoveerimise ja autopargi väljavahetamise selliste vastu, millega jõustruktuuridel pole midagi teha.