Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Mati Kuklase haruldused saavad koha tulevases Võru automuuseumis

-
22.06.2024
Laadime sisu...

Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna juhatuse liige, autokollektsionäär Mati Kuklane, avab vähem kui aasta pärast Võrus automuuseumi, et näidata oma kogu haruldusi ka laiemale avalikkusele. Muuseumi ehitusleping on juba sõlmitud.

Paraku kõiki neid autosid arvele võtta ei saa ja nendega teedele sõitma ei lähe, sest muidu paneb rahandusminister Võrklaev suured maksud peale.

Isutekitamiseks näitab Kuklane sotsiaalmeedias ühte oma eksemplaridest – venelaste tehtud Buicki koopiat.

Mati Kuklane: “Aasta 1931. Jossif Stalin, kes sõitis ringi Packardiga, tuli mõttele, et Kremli kõrged ametnikud võiksid ka oma liikureid omada. Nõukogude inimestele oli toona auto omamine keelatud. Kutsuti kokku vastav töögrupp ja keerati pilgud ookeani taha. Tulevane kõrgametnike auto pidi olema muidugi klass madalam kui isakese Packard ja nii valitigi välja 8-kohaline limusiin Buick 90-32.

USA-st osteti kaks autot, millest üks lammutati algosadeks, tehti detailidest joonised ja ülesanne ehitada 1500 autot anti Leninigradi Krasnõi Putilovetsi tehasele. Tulevane maimuke pidi saama nimeks L-1. Tehnikaajaloolased vaidlevad siiani kas L all mõeldi Leningradi või Legkovoi või Limuzin. Jäädud on Leningrad-1 juurde. Auto pidi tulema Buick-koopia kümnekonna erinevusega.

Kiiresti selgus, et Nõukogude Liidu majandus pole võimeline nii keerulist autot ehitama ja 90% osadest osteti sisse. Esimesed kuus eksemplari valmisid 1933. aastal ja 1. mail sõitsid Moskvasse Stalinile neid näitama. Stalin oli rahul aga tagasiteel lagunesid kõik kuus autot ja veeti tehasesse remonti. Samas pandi kokku veel neli autot ja sellega asi piirdus. 1500 autot osutus seega ulmeks.

Neli neist autodest kingiti Mongooliale ja ülejäänud jagati laiali. Kuna toona oli Harkov Ukraina pealinn, siis sattus üks sinna.

80 aastat hiljem õnnestus mul saada selle auto haledad riismed, originaalis olid säilinud ainult esi- ja tagasild. Järgnes kümme aastat meeletut tööd ja nüüd on auto enamvähem oma endises hiilguses taastatud. Ei saa märkimata jätta, et see auto on ainuke L-1 milles on kasutatud mõnda originaalosa. Originaalseid Buick 90-32 on säilinud ainult kolm eksemplari. Kokkuvõtvalt siis Buick 90-32 ja L-1 kokku on neli eksemplari.”