Väliskaubandus- ja infotehnoloogiaminister Raul Siem ütles neljapäeval Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EAS) äriseminari avakõnes, et lisaks toimunud ekspordikasvule Aasia suunal on ka sealsete turgude ja tarbijate huvi Eesti teenuste ja toodete vastu kasvav.
“Tänavune aasta tõestas meile, et hoolimata piirangutest on just kauged turud Aasias need, mis võivad nii mõnegi ettevõtte jaoks soovitud stabiilsuse ja kasvu tuua,” sõnas Siem pressiteate vahendusel. Ta lisas, et huvi tuntakse näiteks Eesti e-teenuste vastu, samuti on jätkuvalt head võimalused kohalikul toidul, joogil ja disainil.
Neljapäval toimunud virtuaalne äriseminar keskendus Aasia ärivõimalustele, oma kogemusi ja teadmisi jagasid Eesti ettevõtjad, EAS-i Aasia eksperdid ja Eesti suursaadikud Aasia riikides. Aasia turgude potentsiaalist, kaubamärgi kaitsmisest, hinnastamisest ja müügist rääkisid Balsnacki ekspordijuht Marko Utsar, Tankeri tegevjuht Jaanis Tammela ja omanimelise disainibrändi looja Tanel Veenre.
“Hiina rahvas on jõukas ning nad usaldavad välismaist toodangut rohkem kui kohalikku. Seega ollakse valmis ka eksporttoote eest suuremat hinda maksma,” rääkis Utsar.
Tankeri kogemuse põhjal peab hind vastama sihtrühmale. “Sa pead teadma, kes on su sihtrühm, kellele sa müüd ning hind ei tohi olla liiga odav ega liiga kõrge. Oluline on bränd ja lugu ning lõpuks võib hea brändiga liiva ka kõrbesse müüa,” leidis Tammela.
Viimastel aastatel palju Hiina turule panustanud Tanel Veenre sõnul müüb tema oma tooteid umbes viis korda kallimalt kui tema kohalikud kopeerijad. “Koopiatööstus on päris jõudsalt arenenud – kui alguses tehti meie tooteid järele ja oli näha näiteks liimijälgesid, siis nüüd on tase parem. Samas tahavad paljud inimesed ikka originaali kanda ja tunnevad selle üle uhkust,” sõnas Veenre.
Balsnacki ekspordijuhi sõnul oli ettevõttele esimene asi enne Hiina turule sisenemist oma brändi kaitsmine. “See ei taga midagi 100 protsenti aga vähemalt ummisjalu keegi meid kopeerima pole jooksnud. Sellele aitab muidugi kaasa ka see, et meie kartulivahvel on niivõrd unikaalne toode,” märkis Utsar.
Kui Tanel Veenre sõnul on tema jaoks kõige olulisem müügikanal just e-kaubandus, siis toidu- ja joogisektori esindajad tõid välja messide olulisuse. “Meie oleme ligi 90 protsenti oma kliendibaasist just messidelt leidnud ning soovitan seda ka teistele ettevõtetele,” rääkis Utsar.
Tankeri juht nentis, et ka neil käib enamus ekspordisuhete arendamisest läbi isiklike kontaktide. “Zoomi kaudu on maitset raske müüa ja messide puhul on mõnikord ka ainuüksi kohalolek märgiline ja lisab usaldusväärsust,” selgitas Tammela, lisades, et kahjuks on messid see aasta kõik ära jäänud. Samas on ka ettevõtte konkurentidel sama olukord.
Seminaripäeva teine arutelu keskendus tehnoloogiasektorile ning seal osalesid Kristjan Kangro ettevõttest Change, Kadri Tuisk Clanbeatist ja Raul Källo Viveo Healthist. Vestlusringis tulid arutluse alla nii Singapur kui teised Kagu-Aasia turud, kus nii Change Invest kui Clanbeat tegutsevad. Samuti räägiti Indiast, kus Viveo aktiivselt enda tegevusi laiendab.
Kriisist hoolimata läheb nende sõnul kõigil kolmel Aasia suunal hästi ning tuntakse pigem kasvavat huvi nende lahenduste vastu. Lisaks ekspordivõimalustele näevad nii Tuisk kui Kangro Singapuri turul suuri võimalusi ka investeeringute vallas ning riskikapitali kaasamises.
Edu saavutamisel sealsetel turgudel nähakse rolli ka EAS-il, välisministeeriumil ning Eesti aukonsulitel, kes on kontaktide ja usalduse loomisel Aasias olulisteks partneriteks. Lisaks EAS-i ekspordinõunikele toodi välja Singapuri aukonsul Sonny Aswani, kes on ettevõtjate sõnul olnud toeks nii Change Investi kui Clanbeati tegevuste alustamisel.
Seminari osalenud ettevõtjad tõid ürituse vältel välja ka enda huvi Aasia turgude suunal, seejuures oli ettevõtete huvi suurim Singapuri, Jaapani ja Hiina vastu, mida märkisid vastalt 69 protsenti, 64 protsenti ja 57 protsenti osalenutest. Lisaks toodi välja India ja Kagu-Aasia turge kui suure potentsiaaliga tuleviku sihtkohti. (BNS)