USA president Donald Trump allkirjastas möödunud nädalal korralduse peatada seitsme riigi kodanike sisenemine USAsse. Korraldus on tekitanud raevuka pahameeletormi. Mõistlikku arutelu põgenike- ja immigratsiooniteemal ei ole võimalik pidada, kuna see on muudetud ebanormaalselt sentimentaalseks ja ülepolitiseeritud probleemiks.
Sel nädalavahetusel ja täna hommikulgi võis siis jälle kuulda suurepäraseid meedia poolt võimendatud kriiskamisi fašismist, valgest natsionalismist, religioossest tagakiusamisest, USA põhiseaduse eiramisest jne. Hüsteerikutele leidub materjali palju, suurepäraseks allikaks on näiteks Washington Post. Portaal Breitbart toob aga ära president Trumpi otsuse taga olevad mõistuspärased faktid.
Esiteks, tegemist ei ole nn moslemite sisenemise keeluga. Peavoolumeedia korrutab igas uudises, et tegu on moslemienamusega riikidega. Kuid sisenemiskeeld kehtib kõigile Iraagi, Iraani, Süüria, Liibüa, Somaalia, Sudaani ja Jeemeni kodanikele. Presidendi korralduses ei ole kusagil mainitud eraldi moslemeid. Põgenike vastuvõtmise peatamine Süüriast puudutab nii kristlasi kui moslemeid. Maailma suurimaid moslemiriike selles nimekirjas isegi pole, ehkki sinna võib edaspidi lisanduda veel riike, kes ei suuda anda adekvaatset teavet viisataotlejate taustakontrolli kohta.
Keeld ei ole tegelikult absoluutne. Erandid on olemas ja nendeks on diplomaatiliste viisadega isikud, samuti võib sisejulgeolekuministeerium teha erandeid lähtudes üksikjuhtumitest ning USA huvidest. Korralduses on kirjas, et usulistel põhjustel tagakiusatud isikute avaldused vaadatakse läbi eelisjärjekorras, seda ka juhul, kui taotleja usk on tema kodumaal vähemususk.
Inimesed, kes praegu valjuhäälselt moslemite sisenemise keelu üle kisavad, on paljuski samad inimesed, kes lükkasid Obama administratsiooni ajal moslemiriikides vägivaldselt tagakiusatud kristlaste asüülitaotlused ootejärjekorra lõppu.
Teiseks, president Trumpi korraldus tugineb Obama aegsele raportile, 2015. aastal koostatud terrorismi tõkestamise aktile. Seal nimetatud riikidele Iraagile, Iraanile, Sudaanile ja Süüriale lisandusid 2016. aastal Liibüa, Somaalia ja Jeemen. Just nendes riikides tegeletakse sihipäraselt terroristide treenimise, värbamise ja eksportimisega.
Kolmandaks on sisenemiskeeld suures osas ajutine. Nimetatud riikide kodanikele on keelatud sisenemine USAsse 90-ks päevaks. Asüülitaotluste ja põgenike vastuvõtmine on peatud 120-ks päevaks. Tähtajatult on hetkel peatatud vaid põgenike vastuvõtmine Süüriast ja seda nii kauaks, kuni Trump on veendunud, et Süüria põgenike saabumine on kooskõlas USA riiklike huvidega.
Trumpi korraldus ei kujuta endast sugugi pretsedenti. 1980. aastal keelas president Carter immigratsiooni Iraanist. Vastu võeti erandkorras vaid nende inimeste taotlused, kes suutsid tõestada, et nad on Khomeynī teokraatliku võimu poolt tagakiusatud. Ja unustada ei tohiks ka seda, et Barack Obama keelas immigratsiooni Iraagist, seda palju pikemaks ajaks, kui on praegune Trumpi keeld. Tookord ei hüsteeritsenud selle otsuse pärast keegi.
Neljandaks, on teada, et pärast moratooriumi lõppemist plaanib president Trump määrata põgenike piirarvuks 50 000 põgenikku aastas. See on põhimõtteliselt sama suur arv nagu oli aastatel 2011 ja 2012 ning ainult veidi väiksem 2013-2015 aasta piirmäärast, mis oli 70 000 põgenikku aastas. Seega ei erinenud Obama põgenikepoliitika kuigi palju Trumpi omast.
Viiendaks. Argumendid presidendi põhiseadusevastasest tegevusest on täiesti põhjendamatud. USA presidendil on olemas selge seadusandlik autoriteet niisuguste otsuste langetamiseks ja täideviimiseks. Nagu eelpool mainitud, samamoodi talitasid ka Trumpi eelkäijad, seda ilma suurema kärata. Lisaks, nagu juba mainitud, ei keelusta Trump sugugi tervet ühte religiooni, nagu väidavad mõned kriitikud.
Kuuendaks võib kindlalt öelda, et Trumpi korralduse näol on tegemist turvameetmetega. See ei ole väidetav meelevaldne ksenofoobia väljendus. USA soovib vältida terroristide imbumist riiki koos põgenikega, nii nagu see on juhtunud Euroopas. Mittekodanike riiki mitte lubamine on seadusega igati kooskõlas. Kuid õigustatud on ka juba rohelise kaardi saanud isikute takistamine USAsse tagasipöördumisel, kui nad on sealt lahkunud. Sest kui oma kodumaalt tagakiusamise pärast põgenenud isik (näiteks somaallane) läheb oma päritolumaale tagasi, siis tekib kahtlus, kas ta ikka oli seal nii väga tagakiusatud ja ametnikel peab olema võimalus keelata tal uuesti USAsse sisenemine. Kindlasti on keelu saanud riikide kodanike hulgas ka rohelise kaardi omanikke, kelle sisenemine riiki ei ole probleem. Seetõttu ongi antud võimalus teha juhtumipõhiseid erandeid. Nüüdseks on keeldu ka veidi pehmendatud ja rohelise kaardi omanikel on võimalik USAsse tagasi pöörduda.
Progressiivse globalistina püüdis Obama tahtlikult varjata turvaohtusid, seda nii poliitilise korrektsuse kui ka vasakpoolse ideoloogia tõttu. 90 või 120 päeva on Trumpile napp aeg selle olukorra lõpetamiseks. Hüsteeriline reaktsioon Trumpi korraldusele aga näitab väga selgelt, et range immigratsioonipoliitika pooldajate mured on õigustatud. Ameeriklaste turvalisus ei ole prioriteet. Turvalisus on prioriteetide nimekirja lõpus ja selle esiotsas ilutsevad progressiivne ideoloogia, juhm poliitiline oportunism ja emotsionaalne teatritegemine. President Trump on aga näidanud oma otsusekindlust tõsta turvalisus prioriteediks number üks.
Allikas: Breitbart (tõlkinud Triin van Doorslaer)
FOTO: AFP/Scanpix