Viimastel päevadel on palju juttu kahest isast, kes moodustavad (lastega!) lausa perekonna. Taolised olukorrad on pikemat aega (pseudo)demokraatliku elukorralduse puhul isegi vaidluste objektiks. Nüüd lisandus probleem – kas seda sobib meedias vahendada?
Arutelu sel teemal oli ETV-plussis huvitav vaadata-kuulata. Maailmas võib kõike põhjendada, kuid inimese vaatevinklist on kõige tähtsamad LOODUSSEADUSED, mis kogu inimarengu aluseks. Just imetajate evolutsioonilise arengu huvides „lõi“ Suur Loodus ju sadu miljoneid aastaid tagasi erinevast soost olendid, et ELU jätkuks ja areneks Maal. Sestap on mees ja naine ka oma psüühika poolest täiesti erinevad (lähemalt vt. autori loengut veebis – „Psühholoogia ja õpetamine“ 1. osa lõpus ca 15 min).
Kuna inimene on siiski keeruline olend, siis oli Loodusel „õigus“ ka eksida. Nii soovivadki mõned mehed ja naised omasoolistega ühte heita ja pole mõtet neid seepärast hukka mõista. Kuid selle esitlemine meedias (!) on siiski just loodusseaduste vastane. Eriti inimühiskonnas, kus on lapsed-alaealised, sest nende arengut mõjutab täiskasvanute eeskuju – ürgne jäljendamise instinkt.
* * *
Teise näite toome arengupsühholoogiast. Üle 30 aasta tagasi hakati meil rääkima, et laps on täiskasvanuga võrdne – isiksus. Tavaline inimene ütleb selle peale – rumalus, aga ametnikud, poliitikud, isegi nö kasvatusteadlased (ka osa lapsevanemaid) on selle pseudoteadusliku seisukoha omaks võtnud.
Nii ongi ühe loodusseaduse vastase seisukohaga viimaste aastakümnetega meil (ja maailmaski) koolis-kodudes toimuv pööratud peapeale. Laps on siiski vaid laps (oma isikupäraga) ja täiskasvanute ülesanne on teda arendada, õpetada ja kasvatada. Arengupsühholoogia on selle tee, mis toetub looduse poolt läbiproovitule, põhjalikult tundma õppinud.
Tundub, et toodud absurdse põhimõtte juured viivad ÜRO-s vastu võetud lapse õiguste konventsioonini (1989)… Kui asjatundmatud tädid-onud ÜRO-s või Riigikoguski võtvad vastu dokumendi, mis loodusseadustega vastuolus, siis toimib see ju hukutavalt. Olemegi hetkel selles olukorras. Muidugi – aja jooksul Loodus „parandab“ ka selle olukorra, kuid väikerahvas võib enne kaduda. Oleme juba sel teel… Ehkki Suur Loodus on inimkondagi „suunanud“ ka arukuse suunas – just mõtlema.
Semantilise mõtlemise arendamise olulisim osa toimub pärast murdeiga. Enamik Eesti õpetajaid ei tea selle didaktilistest võimalutest aga tuhkagi. Kui mõtlemisvõimeliseks ei saada, siis algab muu maailma (võõraste kultuuride) arutu jäljendamine. Nii olemegi viimastel aastakümnetel palju kahju saanud…
* * *
Kuna tänane kool ei arenda eriti inimeste mõtlemisvõimet, näeme viimastel aastakümnetel abituid, induktiivse mõtlemisega tehtud must-valgeid otsusi. Olgu Rail Balticu projekt või kõik nö rohepöördesse puutuv. Arukad, mõtlevad inimesed hoiatasid juba üle kümne aastat tagasi, et Rail Balticust saab hiljem veskikivi eesti rahva kaela, sest tema rajamine kallineb ja ta hakkab tööle üha enam kahjumiga. Aga poliitikud (või rahaliselt huvitatud otsustajad) surusid oma tahte läbi… Lisandunud on nn kaitsega seotud pseudopõhjendused.
Kogu rohepööret on aga seostatud CO2 tootmisega, mille tulemusena on meie majandus pööratud peapeale – kallis elekter ja selle tulemusena kogu tootmise-kaubanduse otsene-kaudne kallinemine ja elukallidus jätkuv tõus. Eriti häiritud on metsanduse, põlevkivi- ja turbatööstuse areng. Nii hukutame taas oma rahvast ja meie CO2 „piirangud“ ei päästa kedagi.
Samas varjatakse analüüse ja geoloogilisi tõsiuuringuid, mis kliimamuutuste põhjusi miljardite aasta jooksul selgitavad. Need on seotud just Päikesesüsteemi (Maaga koos) tiirlemisega ümber Galaktika keskpunkti. Rahamaailm suudab alati rumalate inimeste mõttemaailma ja tegutsemist mõjutada nagu selgub nüüd tasapisi…
21. sajandi inimese kõige võimsam relv on iseseisev deduktiivne mõtlemine, mis haarab alati erinevaid valdkondi (ka TEADUST), ajastuid ja vastastikuseid mõjutusi. Tähtsaim – ärme unusta, kust tuleme ja millised loodusseadused meid keerulisel arenguteel kogu aeg mõjutavad. Tehisintellekt praegu ei aita…
Peep Leppik,
vana teadlasest koolmeister