Ühiskonnateadlane Peeter Espak kirjutab sotsiaalmeedias sellest, et neljapäeval etendunud projektpartei Parempoolsed suurkogu meenutas üksiktoote turunduskampaaniat.
“Parempoolsete suurkogu vaadates jääb mulje, nagu mingi mainekujunudusbüroo oleks ette valmistanud eri olgu makstud või maksmata “pisikesi ja endisi kuulsusi” lavale kutsudes, keda reklaamitaks kui “ägeda tulevikulootusena”, ühe “startup” üksiktoote poodidesse paiskamise turunduskampaania.
Kuulad ja kuulad ning peale mingite märksõnade stiilis “äge”, “parem” ja “loov” ühtegi ideed või aadet pole. Küll aga on väline kujunduslik ühtsus, ca mingi “ägeüritusele” omaselt laval etlevad väikekuulsused ja ka “tavalised inimesed” ning tõdemus – vali uus toode, vana toode on paha, vana toode esindab eilset päeva, vana toode on korrumpeerunud, vana toode on vasakule viltu. Uus toode on õnnelik, tark, nutikas, sõbralik.
Armsad on ka “täiesti erapooletud” (ja vahel natuke tuntud) juhuslikud esinejad, kes justkui esindaks erapooletu vaatleja või Sõltumatu Šveitsi Instituudi rolli, kes kinnitab kõrvalseisjana, et toode on presenteeritav. Ootaks nüüd, et lavale ilmub peatselt mingi uus ja äge jogurt, tolmuimeja, robotkuller või ka investeerimiskkeem. Tuleb aga Perling.
Vabandage väga, aga mu meelest on sääraste projektparteide “Murrame läbi” ja “Teeme ära” aeg, kus tegelikult taga pole mitte midagi ega ka mitte kedagi peale suhtekorraldusfirmalikkuse ja soovi saada tööd, saanud ammu läbi. Laval etlevad ja ilusate ja tarkadena presenteeritavad “ägedad ja paremad” inimesed loosungiga “Parem” on minevikustrateegia.
Pole mitte midagi uute parteide vastu ja näiteks Vabaerakonna algne idee oli vajalik ning lõi ka esialgu läbi. Aga mitte “ägeda”, “loova” ja “parema” tööotsijate PR-klubina, vaid siiski neil inimestel oli mõte. Vabaerakonnas oligi sümpaatseimaks loobumine ilmselgest kampaanialikust suhtekorraldusmängust ja etlemisest-taidlemisest. Saalis oli küll palju imelikke inimesi ka, aga rõhk ei olnud “turundusprojektil”, vaid siiski mõttel.
Antud projekt on aga ca Res Publica 3.0 – sh visuaalselt ja oletatavasti ka PR-taustajõudude stiili kohaselt. Vana toodet aga vanas kuues maha enam kolmandat korda ei müü. Esimesel korral läks õnneks, teisel (E200, kus palju väga mõistlikke inimesi ja ideid ka) mitte enam nii hästi, kolmas katse on käimas nüüd.
PS Jään oma kogusse ootama ühtlustatud sümboolikaga uut nänni, kus peal kaks paremale näitavat oranži noolt – kohvikruuse, õhupalle, särke, salle!”