Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Politsei jätkab udujuttu ohuhinnangust

-
04.05.2021
Politseinik
© UU

Kohtumisel siseminister Kristian Jaaniga kerkis EKRE fraktsiooni liikmetel üles hulk küsimusi, millest osad esitati ka kirjalikult ning neile vastas siseministri nõunik koostöös Politsei ja Piirivalveametiga. Olgu lisatud, et fraktsioon kohtus samal teemal – politsei ülereageermisisest rahumeelsel meeleavaldusel – nii peaminister Kaja Kallase kui ka PPA juhi Elmar Vaheri ja Terviseameti juhi Üllar Lannoga.

Miks on teatud Terviseameti esindajatel sarnane vorm politseiga, mida tavainimene ei suuda eristada?

Meile teadaolevalt ei ole Terviseametil politseiga võrreldavat valmisolekut saata oma inimesi õue tööle. Terviseameti järelevalvetegevused ja menetlused on ka enne koroonapandeemiat toimunud reeglina siseruumides, mistõttu polnud terviseametil valmisolekut oma töötajaid väliriietega varustada. Politsei on andnud terviseametile kasutamiseks oma välivormi komplekte, kuid neil puuduvad igasugused politsei eraldusmärgid, mistõttu ei saa nende kandjat pidada politseiametnikuks. Politseiametnike vormiriietus ja eraldusmärgid on kehtestatud siseministri määrusega. Politsei on rotatsiooni korras andnud oma teenistujaid tervisekriisiga tegelemiseks terviseametile. Nende ametnike teenistussuhe PPA-ga on terviseametis töötamise ajal peatatud, see tähendab, et neil ei ole terviseametis töötamise ajal politseiametniku volitusi.

Piltidel on näha, et ka Terviseamet teostab koos politseiga kinnipidamisoperatsiooni, kas see tähendab, et sellel Terviseameti ametnikul on teistsugusem väljaõpe? Kui on abipolitseinik lisaks, siis peaks ka vorm sellele viitama. Ja kui Terviseameti töötaja, siis tsiviilriietus ja TA vest seljas.

Politsei aitas Tallinnas toimunud avalike koosolekute puhul tagada koroonaviiruse tõkestamiseks kehtestatud piiranguid ning planeeris oma tegevuse Terviseameti ohuhinnangu alusel. Sel põhjusel oli politseilistesse tegevustesse kaasatud ka terviseameti töötajad, kes selgitasid inimestele tervisekriisis kehtivaid reegleid. Terviseametnikud töötasid paralleelselt politseiametnikega, selgitades inimestele eelkõige avalike koosolekute kohta kehtivat ajutist kümne osaleja piirangut ja 2+2 reegli alusel hajutamist. Politseiametnikud tagasid koosolekutel avaliku korda ja vajadusel ka terviseametnike turvalisust. Terviseamet ei pidanud avalikel koosolekutel ühtegi inimest kinni.

Toimetuselt: ERR-i loos Galerii: politsei pidi meeleavaldusse sekkuma on piltidel 30-36 näha, kuidas politseinik ja Terviseameti inimene talutavad koos minema üht inimest.

Mis bussiga on pildil tegemist ning kas see on PPA tellitud ja mille jaoks, kas inimeste äraviimiseks?

Busse kasutab politsei nii oma teenistujate transpordiks kui ka ajutise varjualusena, kus on võimalik soojas või vihma eest varjul olla. Sellepärast on paarikümne kohaga busside kasutamise võimaluse tagamine üks valmisoleku tavalisi protseduure. Bussifirma viis politsei tellimusel ühe vahetuse politseinikke Toompeale ning jäi sinna paigale, sest seal oli politseinike varustus. Muul põhjusel politsei busse Toompeal ega südalinnas ei ole kasutatud.

Tik-tokis on K-komando konto, mis levitab igasugu ebanormaalseid videosid. Kas tegemist on ametliku kontoga?

Politsei on selle konto olemasolust teadlik ning tegemist ei ole politsei ametliku sotsiaalmeedia kontoga. Kuigi sellel kontol avaldatakse muuhulgas ka videod, mida politsei on ise teiste kanalite kaudu avalikustanud, leidub seal ka materjali, mis on võetud sotsiaalmeediast, televisioonist või mujalt. Suhtleme konto haldajaga, et ta märgiks kirjelduses selgelt, et tegemist ei ole politsei ametliku kontoga.

Kes oli see isik, kes andis käsu paigaldada Riigikogu hoone ette tarad? Kes andis käsu kaasata märulipolitsei ja kiirreageerijad koos koertega?

Politseil on oma tegevuste planeerimiseks praeguses tervisekriisis loodud PPA kriisistaap, samuti on kriisistaabid igas prefektuuris. Täpsemad politseilised tegevused erinevates situatsioonides otsustatakse staabis nii politsei kui ka partnerite (kaitsepolitsei, terviseamet) koostatud ohuhinnangute põhjal. Kogu politseitaktikaga oli kursis Põhja prefektuuri kriisistaabi juht Valdo Põder, see oli kooskõlastatud nii prefekti kui ka peadirektoriga. Politsei valib oma taktika vastavalt sellele, milline on olnud avalikul koosolekul osalejate käitumine. Kui inimesi on vähem, on ka politseid väljas vähem. Esmaspäeva õhtul võeti Lossi platsilt ära piirdeaiad, sest koosolekule kogunenud inimesi oli vähem ja nad pidasid piirangutest kinni. Kui hajutatuse tagamiseks oleks tekkinud vajadus piirdeaedu uuesti paigaldada, oleksime seda teinud.

Kes olid need inimesed, kes koostasid ohuhinnangu, mille alusel politsei selliste jõududega reageeris?

Ohuhinnangud on asutusesiseseks kasutamiseks mõeldud või riigisaladusega kaetud töödokumendid, ilma milleta oleks politseiliste tegevuste planeerimine mõeldamatu. Ohtude hindamine annab võimaluse olla valmis erinevateks tekkida võivateks olukordadeks ning nende teadvustamine aitab valmistuda selliselt, et need ohud kunagi ei realiseeruks. Täna teame, et Tallinnas toimunud meeleavaldused möödusid võrdlemisi rahulikult ning realiseerunud pole eri tervise ega turvalisuse või julgeolekuga seotud ohud.