President Alar Karis jättis välja kuulutamata Riigikogus 9. aprillil 2025 vastu võetud „Kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse“, kuna seaduse täiendus pole kooskõlas Eesti Vabariigi põhiseadusega. See kattub üksüheselt Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna vastuargumentidega, kes olid selle seaduse vastuvõtmise vastu. Niisiis: EKREl oli jälle õigus!
EKRE esimehe Martin Helme hinnangul piirab see seadus kõikide kirikute usuvabadust, teiseks võimaldab see seadus ka teisi kodanikeühendusi sh erakondi ideoloogiliselt survestada ja keelustada, kolmandaks, millele EKRE samuti tähelepanu juhtis, tuleb julgeolekut kaitsta nende vahenditega, mis juba on olemas, st vaenutegevust inimesed vahistada või riigist välja saata.
„Moskva patriarhaat õõnestab riikide suveräänsust ja demokraatiat, kuid sellises sõnastuses läheb seaduse muudatus vastuollu põhiseaduse paragrahvidega 40, 48 ja 11, piirates ebaproportsionaalselt ühinemise- ja usuvabadust,“ kordas president Karis EKRE argumente.
„Mitmetähenduslik välissidemete keeld tekitaks õigusvaidlusi ning võib viia selleni, et samamoodi saab hakata piirama kõigi ühingute, sealhulgas erakondade vabadusi,“ märkis riigipea.
Riigikogu EKRE fraktsiooni liige Varro Vooglaid avaldas samuti rahuolu: “Absoluutselt kõigis kõnealuse eelnõu menetluse etappides toonitasin ma neid samu argumente korrates, et eelnõu on põhiseadusega vastuolus. Seepärast pöördusin ka 9. aprillil ehk eelnõu seadusena vastuvõtmise päeval presidendi poole palvega jätta seadus välja kuulutamata. Täna on suur rõõm näha, et president nõustus minuga ja ütles selgelt välja, et usuvabaduse põhiõiguse jalge alla tallumine ei ole põhiseaduse raamistikku silmas pidades aktsepteeritav.
Karis osutas, et seadusandja on ise seletuskirjas märkinud, et võimalik alternatiiv praegu loodavale keelule oleks püsiv järelevalve usuliste ühingute (nt kirik, klooster) juhtide, kaadriotsuste ja majandussidemete üle. Selline kontroll polevat aga seaduspärane.
Riigipea juhib tähelepanu, et kehtiv õigus nõuab usuliste ühingute ulatuslikku kontrollimist. „Küsimus pole mitte seaduslike vahendite puudumises vaid nende kasutamises. Olemasolevaid vahendeid tuleks vajadusel senisest jõulisemalt kasutada,“ tähendas president Karis.
Vabariigi President viitab karistusseadustikule, mis määratleb kuriteona riigireetmise. Riigikohtu hiljutise otsuse järgi langeb selle alla ka vaenulik mõjutustegevus ja desinformatsiooni levitamine välisriigi organisatsiooni abistamiseks. Riigikohus on nimetanud karistatava tegevuse näitena informatsiooniga manipuleerimist, valeteabe levitamist, tegelikkust moonutava infovälja loomist. Samuti keelab karistusseadustik sõjale või muul viisil relvajõu kasutamisele üleskutsumise. Karistus on ette nähtud ka juhuks, kui füüsiline või juriidiline isik teadvalt vahetult toetab välisriigi agressiooniakti.
Riigipea leiab oma otsuses, et seaduse hindamisel tuleb pidada silmas ka järeldusi, mis tuleneksid ühinemisvabadusele üldisemalt või sõna- ja väljendusvabadusele, kui leida, et selline ebaselge ja ulatuslik piiriüleste sidemete keeld on kooskõlas põhiseadusega. Seletuskiri viitab põhiseaduse §-le 48, mille kohaselt on keelatud ühingud, liidud ja erakonnad, kelle eesmärgid või tegevus on suunatud Eesti põhiseadusliku korra vägivaldsele muutmisele või on muul viisil vastuolus kriminaalvastutust sätestava seadusega.
„Küsimus on ka selles, kas välismaise isikuga seostatava julgeolekuohu võib omistada Eestis tegutsevale ühingule, kui sel ühingul on välismaise isikuga mingi majanduslik või muu side või kui leitakse, et Eesti ühing “juhindub oma tegevuses” sellest välismaisest isikust. Usulistele ühingutele tagab põhiseadus tugevama kaitse kui paljudele teistele ühingutele. Kui nende tegevust võiks sel moel piirata nagu seda praegu seadusega tehakse, siis tuleks järeldada, et samalaadse keelu võib seada ka teistele ühingutele, võib-olla isegi poliitilistele erakondadele,“ sõnas president Karis.
„Põhiseadust tuleks tõlgendada nii, et ühingu keelamiseks ei piisa üldsõnaliselt määratletud “juhindumisest” mingi välismaise isiku järgi. Niisugusel keelul oleks juba oma ebaselguse tõttu demokraatlikusse ühiskonda sobimatu heidutav mõju. Kuna põhiseadus võimaldab riiklikku julgeolekut ja avalikku korda kaitsta sihipärasemate ja täpsemalt määratletud meetmetega, siis pole sellised keelud ka vajalikud,“ lausus Vabariigi President.
Riigipea peab vajalikuks seadust Riigikogus uuesti arutada ja otsustada ning viia see kooskõlla Eesti Vabariigi põhiseadusega.
Presidendi avalduse täistekst: