Lisaeelarve arutelul Riigikogus selgus, et selles pole üldse arvestatud uute hinnatõusude ennetamisega, millele juhtis tähelepanu EKRE saadik Rene Kokk.
“Kui me hakkasime täna arutama siin eelnõu 605 SE, siis Reformierakonna fraktsiooni esimees tegi siin väga emotsionaalse sõnavõtu, kuidas me hakkame täna arutama siin Eesti kaitsmise lisaeelarvet, kuidas EKRE putinistid seda hirmsasti blokeerivad ja kui halvad me oleme, kõik EKRE liikmed.
Kui me selliselt seda diskussiooni siin alustame, siis mina hakkan tsiteerima 2021. aasta alguse abielureferendumi aegset Reformierakonna obstruktsiooni, milles tehti ettepanekud liita Eesti Venemaa koosseisu ning panna rahvahääletusele Eesti väljaviimine NATO-st ja Euroopa Liidust. Igaüks võib ise teha oma järeldusi ja esitada küsimusi, kes siin siis putinistid on. Me võime muidugi jätkata siin aastaid seda samamoodi, aga kas selleks vajadust on?
Aga nüüd, kui tulla eelarve juurde, siis siin on täna korduvalt läbi käinud, et seda ei saanud menetleda ja kuigi tehti palju ettepanekuid, siis koalitsioonil polnud sisulist soovi opositsiooni ettepanekuid arutada. Kui meile antakse ühe muudatusettepaneku esitamiseks aega 0,6–2 sekundit, siis iga inimene saab aru, et selle ajaga ei ole võimalik midagi lahti rääkida.
Mis selle obstruktsiooni eesmärk oli? Eesmärk oli ju see, et me saaksime arutleda Kaitseliidule lisarahastuse andmist, mis oli väga oluline, või arutada seda, ühiselt, kuidas tuua alla energiakandjate aktsiise tervikuna, seda kõike selleks, et aidata meie inimesi ja ettevõtteid ja Eesti rahvast ja minna vastu järgmistele katsumustele, mis meil ees ootavad. Või siis näiteks ka arutada tuumaenergia töörühmale 75 000 euro lisaraha andmist.
Rahandusminister ütles siin enne, et need rahad, mis anti, olid need rahad, mis see aasta ära jõutakse kulutada. Keskkonnaministeeriumi kodulehel on selgelt kirjas, keskkonnaministri väitel, et sel aastal on vaja sellele töörühmale juurde 75 000 eurot. See on mustvalged seal kirjas, et seda raha on vaja sellel aastal, mitte järgmisse aastasse eelarvesse panna.
Või ettepanekud Maaeluministeeriumile lisavahendite andmiseks. Need kõik olid sisulised asjad ja neid oleks saanud arutada, kui oleks tahet olnud tegelikult võtta ette need asjad ja rääkida läbi ka opositsiooniga. Ja siin on täna olnud mitmeid väiteid sellest, et meil on kiire, meil on Eesti kaitsmise eelarve. Siin on täna väga häid kõnesid peetud ja mitmeid kordi öeldud seda, et tegelikult on valitsus seda eelarvet teinud ju mitmeid kuid.
Kuigi ma olen harva nõus sotsiaaldemokraatidega, peab tunnistama, siis täna nemad ka tõid siin selle välja, et kui oleks tegelikult tahetud opositsiooni kaasata, siis selleks oleks olnud aega küll, et sisuliselt läbi rääkida neid küsimusi, mis vajavad lahendamist.
Täna oleme kõik lugenud, kuidas peaminister tegi läbi meedia ettepaneku majandusministrile, kuidas ta soovib saada siin juuni keskpaigaks ettepanekuid, kuidas energiahindu alandada või hoida sellisel tasemel, et hinnatõusu vältida. Neid kõiki oleks võinud arutada selle protsessi käigus, mis oleks võinud olla normaalne, kui me oleksime saanud rahanduskomisjonis eelarvet normaalselt arutleda, selle käigus aktsiiside langetamist, energiakandjatele käibemaksude langetamist.
Mõni aeg tagasi küsisin siseministri käest, et millised käärid olid Siseministeeriumi soovitud lisarahastuse saamiseks lisaeelarvesse. Palju küsiti ja palju saadi? Täna sain vastuse, et kääre ei olnud. Kõik raha, mida Siseministeerium küsis lisaeelarvesse, kõik ta sai. Noh, väga tore. Mitte ammu oleme rääkinud siin sellest, et on üks väikene asi, mis oli väga oluline, “Kodu tuleohutuks”, Päästeameti ja kohalike omavalitsuste vaheline programm, selleks et aidata neid peresid, kus ei ole vahendeid, et oma küttekolded korda teha. Selleks ma seal raha ei näinud, aga tänases saadud kirjas mulle väideti, et mingeid kääre küsitud rahasumma vahel ja saadud summa vahel ei olnud. Järelikult ei pea seda oluliseks.
Aga see on üks päris asi, mis tegelikult ka inimelusid oleks kokku hoidnud ja aidanud inimestel ellu jääda. Selle asemel teeme kahe aasta peale miljonitesse eurodesse kingituse ajakirjanduse käibemaksu alandamisega 9%-lt 5%-le. Täiesti müstiline! Kas see tõesti on selle Eesti kaitsmise lisaeelarve menetlemise üks kõige olulisemaid asju? See, et me vähendame käibemaksu ajakirjandusele? Rumal on see, kes ei leia põhjendust, miks üht või teist asja tehakse. Absoluutselt igasuguseid imeasju võib välja mõelda ja põhjendusi, miks me seda teeme. Aga no see ei passi siia pilti küll mitte kuidagi.
Ja nii see kahjuks on, et kui me vaatame ka suurt pilti, näiteks seda, kuidas Eesti käsitleb seda, et kümne aasta pärast me hakkame maksustama CO-kaubanduses ka viiemegavatised ja suuremaid puidul töötavaid katlamajasid; kuidas me tegelikult oleme liikumas sinnapoole, et elamumajanduse kogu protsessi, kogu elamumajanduse viimine CO2 kaubandussüsteemi, see kõik on see, mis tegelikult juba hiilivalt viib meid sinnapoole, et me näeme ette juba kümne aasta pärast veel erinevaid hinnatõuse. See ei ole Eesti rahva peale ja meie parema tuleviku peale mõeldud lisaeelarve, millest me täna siin räägime.
Ja selle tõdemusega ma peangi lõpetama ja ütlema, et ei ole võimalik sellist lisaeelarvet toetada.”