Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Siim Pohlak: lõpuks eikuhugi viiv Rail Balticu projekt jääb meile kurvaks õppetunniks

-
04.12.2023
Siim Pohlak Riigikogus
© UU

Esmaspäeval toimus Riigikogus usaldusküsimusega seotud maapõueseaduse muutmise seaduse eelnõu teine lugemine, mille järel sõna võtnud EKRE saadik Siim Pohlak vaatles seda eelnõu üha kallineva Rail Balticu taustapildis.

“Usaldushääletusele panek annab õiguse rääkida selle eelnõu juures ka sellest, miks valitsust ei peaks usaldushääletusel toetama. See eelnõu puudutab maavarasid ja maavarad on otseselt seotud teemaga Rail Baltic ning Rail Baltic omakorda on üks põhjustest, miks ei peaks tänast valitsust usaldama.

Esiteks, Rail Baltic käib Eestile rahaliselt täiesti üle jõu. Kui täna räägitakse, et meie riigieelarve on miinuses, siis millegipärast vaikitakse maha asjaolu, et Rail Baltic on läinud mitte miljoneid, vaid miljardeid kallimaks meie naabrite juures Lätis ja kindlasti juhtub see ka Eestis. Aga nendest numbritest ei soovi mitte keegi rääkida.

Endiselt oleks täiesti võimalik ehitada Rail Baltic valmis üle Tartu ja Valga. Räägitakse ju tegelikult Tartu ja Valga kaudu Riia rongi käimapanekust viimasel ajal üha rohkem. Nii et see võimalus on endiselt täiesti olemas ja me kindlasti kannaksime väiksemaid kahjusid kui selle projektiga praegu edasi minnes ja ühes hilisemas faasis mõistes, et see käib meile ikkagi üle jõu.

Lisaks on Rail Balticu ehitamine, nagu ma ütlesin, otseselt seotud maavaradega, mis tähendab, et Eestis eelkõige trassi lähimas ümbruses avatakse kümneid ja kümneid uusi karjääre, mis halvendab meie inimeste elukvaliteeti, ammendab meie maavarasid. On selge, et me korraga ei suuda ehitada Tallinna-Tartu maanteed edasi neljarealiseks, Tallinna-Pärnu maanteed neljarealiseks ja samal ajal ka Rail Balticu trassi. See on tervele mõistusele selge, et see ei ole võimalik.

Lisaks räägitakse probleemidest projekteerimisega, millest avalikkuses suuremat pole kuulda olnud. Aga Rail Balticu trassi Eestis projekteerib ettevõte, kes on pärit ühelt oluliselt teistsuguse kliimaga ja loodusega maalt kui Eesti. Ja sellest tulenevalt on minu andmetel tehtud projektis mitmeid väga märkimisväärseid möödalaske.

Arvestamata on jäetud soode ja rabadega, millest trass läbi läheb, seepärast et projekteerijad ei ole selliste pinnavormidega varem kokku puutunud lihtsalt. Lisaks ei ole arvestatud sellega, et Eestis suurehitiste projekteerimine nõuab oluliselt täpsemat joonist. Skeeme on tehtud üldisemalt nagu lõunapoolsetes riikides, kus on lubatud ehitajatele vabam voli otsustamisel, kuidas mingi küsimus lahendatakse.

Ja kui see info ka paika peab, et tegelikult on selliste elementaarsete asjadega projekteerimisel mööda pandud, siis ma olen veendunud, et Rail Balticu projekt jääb meil lõpuks kurvaks õppetunniks, mille monumentideks on kinni naelutatud akendega jaamahooned, mida nüüd ehitama hakatakse, ja viaduktid, mis viivad eikuhugi.

Ma loodan, et EKRE arupärimine Rail Balticu teemal jõuab ka õige pea siia suurde saali, et Riigikogu juhatus ei pane seda kalevi alla, seepärast et on palju uut ja olulist infot, millest on vaja rääkida, mille kohta on vaja küsida.

Mina ütlen küll selle usaldushääletuse kontekstis, et valitsust, kes ei suuda arvestada reaalset olukorda Eesti maavaradega, ei suuda arvestada finantsloogikaga Rail Balticu ehitamisel ja ammugi mitte rahva arvamusega, sellist valitsust ei saa usaldada. Palun hääletame selle eelnõu usaldushääletusel valitsuse usaldamise vastu.”

Allikas: Riigikogu stenogrammid

Lisatud!

Hiljem täiendas Siim Pohlak sama teemat siis, kui arutlusel oli samuti usaldusega seotud liiklusseaduse ja autoveoseaduse muutmise seaduse eelnõu.

“Maksutõusud, nagu ka see eelnõu ei üllata Reformierakonna puhul enam kedagi. Lähiaastatel ligemale 20 maksutõusu ja uut maksu. Vägisi jääb mulje, et Eesti inimesed on Reformierakonnale lihtsalt üks statistiline ühik, kelle arvelt eelarve täitmiseks raha välja pigistada. Selle asemel, et keskenduda Eesti ettevõtlusele ja regiooni parimate tingimuste loomisele ja selle kaudu ka majandusele uue hoo andmisele, eelistatakse maksutõuse, nagu ka see teekasutustasude tõus Mitte ükski riik ei ole suutnud ennast veel rikkaks maksustada ja ma olen täiesti kindel, et seda ei suuda ka Reformierakond.

Aga kui räägime autovedudest, siis tänane valitsus ei ole siiani mõistnud, et igasuguse autoveonduse eelduseks on head ja turvalised maanteed. Vastasel juhul ei panustataks suuri summasid Rail Balticusse, vaid Eestis oleksid kiirkorras valmimas korralikud neljarealised teed Tartu ja Ikla suunal. Turvaliselt Tallinnast Tartusse mööda neljarealist teed, turvaliselt Tallinnast Iklasse mööda neljarealist teed, ei ole prioriteet. Selle asemel projekteeritakse ja ehitatakse Rail Balticut. Kuigi tegelikult oleks, vastupidi, vaja kiirkorras edasi liikuda neljarealiste maanteedega.

See on reaalne ja tänane probleem, mis vajaks tegelemist. Autorongid ja nendest möödasõidud on ohtlikud. Ja Eesti riik on võtnud ka Euroopa Liidu ees kohustusi näiteks Tallinn–Pärnu maantee oluliselt turvalisemaks ehitamiseks. Aga samme ei ole näha. Nende kohustuste täitmiseks paluks mitte eraldada kaherealist teed piirdeaiaga, nagu on Tallinn–Rapla maanteel ja mitmes kohas mujal ka tehtud, vaid ehitada ikkagi välja korralik kaks pluss kaks maantee. Poolas on kiirtempos valmis ehitatud kogu riiki kattev kiirteedevõrgustik ja Leedu lõunaosas, enne Poola piiri käivad samamoodi hoogsalt neljarealise maantee ehitustööd. Läbi Eesti, Läti ja Leedu korraliku neljarealise Via Baltica maantee ühine ja kiirkorras väljaehitamine oleks oluliselt perspektiivikam projekt kui raudtee rajamine, mida nagunii ei tule.

Autoga liikumisel on inimestel oluliselt suurem vabadus, mida rongiga ei ole. Ükskõik, kas rääkida kaubavedudest või turismist, ise saab valida sihtkoha, ei ole ümberistumisi ja jäävad ära mitmed muud ebameeldivused. Ka Eesti turismile tooks neljarealine Via Baltica kindlasti oluliselt rohkem kasu ning soodustaks turistide ühtlasemat liikumist üle Eesti kui Tallinnas ja Pärnus peatuvad kiirrongid, mida veel niipea ei tule.

Ja valitsust, kes eelarve täitmiseks ei leia paremat plaani kui massilised maksutõusud ja ei suuda leida viisi, kuidas jätta Eesti ettevõtjad kõrvale sellest teekasutustasude kergitamisest, ei saa usaldada. Lisaks on valitsus silmakirjalik, seltskond, kes lendas kokku Dubai kliimakonverentsile, tuhandete kaupa, lennukitega, eralennukitega, ei ole usutav selles küsimuses. Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon hääletab sellel hääletusel valitsuse usaldamise vastu ja kutsun üles ka teisi fraktsioone meie eeskuju jälgima.”