Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

The Telegraph: elektriautod ei ole ei „puhtad“ ega eetilised

-
24.08.2023
Kongo lapsed teevad orjatööd, et Euroopa vasakliberaalid saaksid mugavustsoonist “kliimavõitlust” pidada.
© Internet

Nullemissiooni saavutamiseks nõutakse meilt „vanade“ ja „saastavate“ sisepõlemismootoriga autode väljavahetamist uute uhkete elektriautode vastu. Kuuleme lakkamatut mantrat – elektriautod on head, bensiini- ja diislikütusel sõitvad autod halvad. Elektriautosid peetakse nullemissiooni saavutamisel üheks tähtsaimaks elemendiks.

Kui aga vaadata asja veidi lähemalt, selgub ebamugav tõsiasi, et elektriautod ei ole ei „puhtad“ ega eetilised, kirjutab The Telegraph. Sest kui eetiliseks võib pidada asjaolu, et ressurss elektriauto jaoks vajalike juppide tootmiseks tuleb Kongo koobaltikaevandustest, kus mürgises ja tervistkahjustavas keskkonnas töötavad peamiselt alaealised lapsed? Või et Lõuna-Ameerikas on hakanud üha enam pahameelt tekitama väga suurte veekoguste tarbimine akudes kasutatava liitiumi tootmiseks, seda põllumajanduse ja inimeste arvel?

Linnapead, nt Londoni linnapea Sadiq Khan, arvavad et linnaõhu puhtamaks muutmise nimel on õigustatud karmide meetmete rakendamine sisepõlemismootoriga autode piiramiseks. Ent tegemist ei ole mitte ainult majanduslikku taandarengut tekitava poliitikaga, mis tabab kõige valusamalt just neid, kel ei ole võimalik nõutud muudatustega kaasa minna, vaid poliitikaga, mis viib saastamise lihtsalt teistesse paikadesse. Londoni linna õhusaaste on probleem, aga rikutud vesi Lõuna-Ameerikas mitte? Ja kes neist väikestest kongolastest ikka nii väga hoolib, peaasi et lapsed Ameerikas või Suurbritannias end hästi tunneksid.

Rahvusvahelise Energiaagentuuri andmetel läheb ühe elektriauto tootmiseks vaja 173 kg rohkem maavarasid kui sisepõlemismootoriga auto tootmiseks. Sh enam kui kaks korda rohkem vaske, mis on piiratud ressurss ja mille järele on nõudlus tuuleparkide ja muu elektriinfrastruktuuri jaoks vajaliku kaabelduse vedamiseks hüppeliselt kasvanud. Lisaks on ühe elektriauto tootmiseks vaja vähemalt üheksa kilo liitiumi, 40 kg niklit, 12 kg koobaltit ja pool kilo haruldasi muldmetalle. Ühtegi neist ei ole vaja sisepõlemismootoriga auto tootmiseks.

Elektriautod on kallimad ja nad on vähem töökindlad kui sisepõlemismootoriga autod. Uuringufirma Which? poolt 2022. aastal läbiviidud uurimus näitas, et elektriautode puhul ollakse juba esimese nelja kasutusaasta jooksul tunduvalt sagedamini hädas tehniliste probleemidega ja nende parandamisele kulub tavapärasest kauem aega.

Ühendkuningriigis on valitsus otsustanud, et uute sisepõlemismootoriga autode müük lõpetatakse 2030. aastaks ja 2035. aastaks peavad kõik uued autod olema n-ö nullemissiooniga. USAs on Biden samuti seadnud eesmärgiks lõpetada uute sisepõlemismootoriga autode müük aastaks 2030, ühtlasi lubab ta elektriauto ostjale maksusoodustusi. Samuti nõuab Bideni valitsus rangeid saastepiiranguid, mille täitmiseks peaks elektriautod moodustama juba aastaks 2032 pool autopargist. Autotootjate sõnul on tegemist ebareaalse ootusega.

Euroopa Liit muutis Saksa autotootjate nõudmisel oma esialgseid karme reegleid, millega samuti taheti keelustada uute sisepõlemismootoriga autode müük aastast 2035, ja lubab esialgu jätkata sisepõlemismootoriga autode müüki ka pärast 2035. aastat, kui auto kasutab süsinikneutraalset kütust. Samas sõltub Euroopas palju ka kohaliku omavalitsuse otsusest, nagu näiteks Londonis, kus n-ö saastavad sõidukid on maksustatud. Samas tõstab Londonis üha enam pead protest sellise piirava poliitika osas, eriti kehva ühistranspordiühendusega linnaosades.

Aga sarnaselt Eestile on linnaelanikud siiski paremas olukorras kui maapiirkondade elanikud. Ka Suurbritannias on külaelanikele auto hädavajalik tarbeese. Bussigraafik ei vasta koolilaste ja tööinimeste vajadustele, jalgrattaga võib ju sõita, kuid tihti on vahemaad selleks siiski liiga pikad, samuti ei ole rattasõit teede kehva olukorra tõttu sageli sugugi turvaline, eriti lastele ja eakatele.

Väga paljude inimeste jaoks on auto eluks hädavajalik ja on äärmiselt häiriv, et poliitikud tahavad meile dikteerida, millist autot me kasutada tohime või mis veelgi hullem, ähvardavad meilt kasseerida sisse uskumatuid summasid, kuna meil ei ole reaalselt võimalik soetada endale kallimat ja n-ö puhtamat autot. Seda enam, et tegemist ei ole sugugi eriti palju puhtamate autodega.

Allikas: The Telegraph

Pildid Kongost