Septembris EAOLi juhatuse liikmed ja 77 442 automaksu vastu kogutud digiallkirja Toompea lossi sõidutanud 1921. aasta Ford T sõiduki aastamaks hakkaks rahandusministeeriumi ametlike arvutuste kohaselt olema 924 eurot.
Aastamaksu suurus selgus LaitseRallyParki esitatud päringu tulemusel, sest enam kui sadat uunikumi ja sportmasinat omav Eesti suurim autoteemaline teemapark peab edasise tegutsemise otstarbekuse analüüsimisel võtma arvesse automaksuga kaasnevat kulu.
Rahandusministeeriumi kalkulatsiooni kohaselt on aastamaksu suurus 924 eurot, sest kõnealune Ford T kuulub juriidilisele isikule, mille tõttu ei kohaldata autole eraisiku puhul kehtivat vanusekomponenti.
„Esmalt leitakse CO2 WLTP asendusnäit, arvutuslikult sain 668g/km, kuid meil on ülempiiriks 350grammi. 350 grammi pealt tuleb CO2 osa eurodes 874.-,“ kirjutab rahandusministeeriumi ametnik päringule vastuseks saadetud e-kirjas.
Ametnik selgitab päringu esitajale, et automaks koosneb kahest komponendist – baasosast suurusega 50€ ning CO2 osast. „Kuna mudel on kerge, siis massiosa ei lisandu,“ seisab vastuses.
LaitseRallyParki kollektsiooni kuuluv 1921. aastal valmistatud Ford T kapoti alt leiame 2,9-liitrise (2864 cm³) bensiinimootori, mis arendab võimsust 15 kW. Sõiduki tühimass on vaid 699 kg ja täismass 1019 kg.
LaitseRallyPark tegevjuht Üllar Suvemaa sõnul liigub konkreetne Ford T aasta jooksul alla kümne kilomeetri. „Näiteks osales konkreetne masin hiljuti ühes lavastuses, olles rekvisiidina kindral Laidoneri auto,“ ütles Suvemaa.
Eesti Autoomanike Liidu juhatuse esimees Priit Tammeraidi sõnul on muuseumieksponaadi maksustamine CO-emissioonile tuginedes sümboolne. „Näeme nii tänase maksuarhitektuuri absurdset iseloomu kui seda, et vaene 103-aastame Ford T saab allkirjade Toompeale toimetamise eest justkui karistada,“ ütles Tammeraid.
Mootorsõidukimaks on läbinud riigikogu üldkogul esimese lugemise. Norstati 23. veebruaril läbiviidud küsitluse kohaselt on mootorsõidukimaksu kehtestamise vastu 76 protsenti elanikkonnast.
Simmo Saar
EAOL juhatuse liige