Ajakiri Motospirit.ee ja ajakirja peatoimetaja ning motoentusiast MotoMari (Maria Karumets) korraldavad neljapäeval 19. oktoobril kell 12.30-14.00 riigikogu ees motokoosoleku mootorsõidukimaksu vastu. Sõna võtab ka riigikogu EKRE fraktsiooni liige Rene Kokk, kes on kirglik motomatkaja ja aktiivne motoklubi liige. MotoMari kirjutab ka, mida ta sellest kõigest arvab, tuues välja tsiklirahva seisukoha.
Kui ma mõistsin, et automaks tulebki päriselt, siis miski minus kihvatas! Täiega! Minu silmis on see tohutu ebaõiglus maksta maksu asjade eest, mille eest me oleme juba tasunud riigilõivude ja ülevaatuste näol, käibemaksu näol. Ja mille nimel seda maksma peame? Kes selle augu sinna eelarvesse välja mõtles?
Tahad garaažis putitada koos lastega mõnd projekti, milleks võib kuluda aastaid, aga riik nõuab selle hobitöö ehk seisva tsikli/doonori eest maksu. Ostad mõne vinge ratta, et sellest hoole ja armastusega voolida mõni äge scrambler, café racer – maksa oma töös oleva tsikli eest, mis hetkel maanteed ei mõõda. Automaks on justkui ka hobimaks. Või varamaks – maksad asja eest, mida omad hoolimata sellest, kas ka kasutad.
Suur osa meist paneb tsiklid talveks hoiule ega kasuta neid siis. Rattad seisavad jõude – ei “kuluta” teid ega saasta õhku, aga maksad ikka nagu kasutaks aastaringselt. Rääkimata sellest, et tsikli aastatasud on tegelikult üsna sarnased väiksemate autode aastatasudega. Kuidas nii? Kumb rohkem õhku saastab? Kumb rohkem teid kurnab? Kumb rohkem linnaruumis ruumi võtab?
Tegeled motospordiga? Vajad oma võistlusmasinate liigutamiseks ja võistluspaikades ööbimiseks kas suuremat bussi või matkaautot? Midagi pole teha, kui sa nende eest tasuda ei jõua, jäta oma armastatud alaga hüvasti! Hüvasti hea vaimne tervis ja tore kogukond, kellega oled aastaid lävinud. Ja võrrelge, mis on aastatasu eraisikule, mis aastatasu juriidilisele isikule. Mittetulundusühing, mis enamasti motoklubi ka on, on Eestis samal pulgal ettevõtetega. Ja kuidas see puudutab siis rohepööret? Kuidas ühele MTÜle kuuluv buss siis rohkem saastab kui eraisiku buss?
Märkimata jäid endurorattad, mis reeglina kusagil tavaliikluses üldse ei osale, vaid enamasti ainult võistlemas või treeningutel käivad maastikul. Ja rändavad ringi seda vedavates kaubikutes või järelkärudel. Needki rattad on arvel, teevad ülevaatust ja tasuvad kindlustuse eest. Maksad ka nende eest.
Ehk motospordiga tegelemine läheb ülepeakaela maksu alla – nii arvel olevad tsiklid kui seda vedav tehnika. See on ju sport nagu iga teinegi. Miks seda spordiala diskrimineeritakse? Samas saavad ka mõned teised spordialad löögi. Ka suusaklubid veavad oma suusalapsi bussidega trennidesse – iga MTÜ saab nüüd omale tubli maksu kraesse.
Üks eesmärke on sel maksul autostumise vähendamine. Kas ei võiks siis kaherattalised olla ses osas soodustatud kurnates oluliselt vähem maanteid kui auto ja võttes oluliselt vähem ruumi kui auto. Mina isiklikult teen suvisel ajal siit Kesk-Eestist linna oma sõidud tsikliga – see on mul tarbeese ja linnaliikluses hulga mugavam ja voolavam kui autoga. Parkimine samuti kordades lihtsam. Erki Savisaarega telefonikõnes rääkisime, et kui suur on protsent Eestis, mille moodustavad mootorrataste heitgaasid kogu meie riigi heitgaasidest? On see maks mootorratastele õiglaselt määratud? Ka riigikogulane Rene Kokk eelistab suvisel hooajal töösõite teha mootorrattaga võttes linnaliikluses oluliselt vähem ruumi.
Seevastu riigikogulane Pipi-Liis Siemann väitis mulle oma kirjas, et mootorratas on täielik lust ja lõbu ja selle eest maksu maksta ei ole ülekohtune. Ka motospordi osas hoidis Siemann seisukohta, et selle alaga tegelejad tema hinnangul sellest maksust eriliselt mõjutatud ei ole. Sellisel juhul tahaks küsida – oled sa näiteks krossiraja ääres näinud ägedaid äsja täiskasvanuks saanud noori, kes on kamba peale raha kokku klappinud, et soetada buss, millega oma krossikaid vedada? Selle maksuga koormame asjatult ka noorukeid, kes alles ellu astuvad ja röövime neilt tähtsa sporditegemise harjumuse.
Siemanni vastust lugedes tekkis minus täiega pahameel. Te võtate meilt, aga mis me selle maksu eest vastu saame? Siemanni kirjas saame tasuta meditsiini, uusi ja suuri ja ilusaid asju. No ma ei tea, automaksu eest saame tasuta meditsiini? Kuhu te selle sotsiaalmaksu siis panete? Ilusad suured ilusad asjad?
ERR artiklis kirjutas, et rahandusminister Mart Võrklaev tutvustas üleeelmisel esmaspäeval ministeeriumis valminud automaksu eelnõu, mille sisuks on ministri sõnul keskkonnamõju ja autostumise vähendamine.
Peamine eesmärk on sõidukimaksul transpordist tekkiva keskkonnamõju vähendamine ehk vähendada autostumist, eeskätt linnades, suurendada säästlikku liikuvust. Kui see on eesmärk, siis kahtlemata toetab mootorrataste kasutamise soodustamine autostumise vähendamist. Aga kui sa kõige eest pead maksma, siis mingi hetk tuleb hakata millestki loobuma. Parem üks inimene mootorrattal kui üksik inimene sõiduautos ütleb loogiline mõistus.
Eesmärk on vähendada autostumist eeskätt linnades – miks maainimene selle maksu all siis kannatama peab? Kui ebaloogiline, maainimest diskrimineeriv eesmärgi täitmine. Kujuta ette suurt peret, kel maanteeni näiteks kilomeetreid kruusateed? Mille nö säästlikuga sa seal liikled? Eriti praegusel aastaajal, kus teed on puhta mäda? Kui probleem on ennekõike linnades, siis palun, kehtestage linna sisenemise maks või linnas liiklemise maks. See motiveeriks kindlasti oma käitumisharjumusi muutma kui enne linna oleks normaalsed parklad, kuhu oma masin jätta ja sealt edasi mõne muu vahendiga liikuda.
Kui palju hakkab riigil kuluma raha, et kogu seda maksuteemat administreerida? Mitu ametnikku selleks palgatakse? Kui palju nad palka saavad? Mis hüved neil on?
Kas riiki juhtivates organisatsioonides saab ka kuidagi kulusid vähendada? Kedagi koondada? Kuluhüvitisi vähemaks võtta? Palgatõuse külmutada? Kui palju riigijuhid ise panustavad eelarve “augu” täitmisse oma kulusid kärpides? Võib olla võtaks midagi ette ülikahjumliku riikliku lennufirmaga? Tõmbaks pidurit igasugu ebaõnnestuvatele IT-hangetele? Mainekujundus- ja logode ja nimede kampaaniad?
Ehk leidub mõni valdkond, mis ei kahjustaks meie riigi inimesi, aga kust oleks võimalik lisaraha teenida? Meil on ju inimesed palgal, kes selliste teemadega peaks tegelema. Hetkel tundub kogu see automaksu teema täiesti läbi mõtlemata ja meie kodanikke kahjustav ahnuseplaan, millele seisan vastu juba ainuüksi põhimõtte pärast ja see suhtumine ei päde, et mis see maks siis ära maksta pole. Ei! Miks me peaks?
Tehke kasvõi lõpuks meie suured maanteed lõpuni valmis ja pange sinna tolliputkad nagu teisteski riikides kui nii kangesti tahate käituda nii nagu mujal. Kes tarbib seda teed, see maksab.
Kui palju meie riigil rahvalt vaja on? Käibemaksu ju ka tõstate. Süües kasvab isu ja ahnusel pole piire. Alles see oli, kui tõsteti suure pere toetusi ja nüüd hops jälle langetatakse. Üks räägib ees kui ebamoraalne on Venemaal äri teha ja just seda ta oma leibkond teebki! Paljud neist, kes on praegu meie riigi eesotsas, ei ole minu silmis mitte kuidagi moodi enam usaldusväärsed. Üks hetk on nii ja teine hetk naa.
Kui meile valetatakse otse näkku, siis miks ja kuidas me peaksime meie endi välja teenitud raha andma sellise moraaliga inimeste käsutusse? Keegi ei võta ju vastutust! Üks hetk on seegi raha otsas, mis tuli minu ja sinu rahakotist ja soovitakse veelgi juurde. Ei saa anda raha nendesse kätesse, kes sellega oskamatult ringi käivad.
Ilmselgelt on plaanis ka autotasusid stabiilselt tõstma hakata. Lisame siia maamaksu, eeldatavasti kinnisvaramaksu. Aga siiski, minugi poolest tõstke alkoholi-, tubakaaktsiisi ja pange see limonaadimaks, sest need asjad pole eluks olulised. Automaks ja üüratud registreerimistasud pärsivad aga ettevõtlust ja võimalust kodanikel paremale elujärjele pürgida. Üleüldiselt on auto eluks ja toimetamiseks vajalik tarbeese.
Palun, head riigikoguliikmed. Vaadake oma maksutõusu plaanid ja eelarve veel kriitilise pilguga üle. Seadkem asjad prioriteetsuse järjekorda! Kuhu on mõistlik kulutusi suurendada ja kus võiks pidurit tõmmata. Kas näiteks taastuvenergia teema on hetkel olulisem kui julgeolek. Mõne teema võib ju mõneks ajaks natukese seisma panna, et teise rohkem panustada. Võtke arvesse sportlased, hajaasustuses elavad inimesed, suurpered, kes ei mahu viiekohalisse sõiduautosse ja kindlasti on neid nüansse veel. Kasvõi see, kui masin on ajutiselt arvelt maas, siis selle eest ei maksa. See oleks ju täitsa inimlik.
Me ei ole Eestiga praegu sealmaal, et oma rahvast niimoodi peedistama hakata. Meie elujärg ei ole veel seal! Kindlasti on sellele eelarveaugule mõistlik lahendus olemas! Sest kui nii edasi, siis ei ole tulevikus siin enam maksumaksjaid, sest varsti on uus väike Eesti kusagil lõunamaa päikese all koos kõigi oma lastega, sest seal ei pea vähemalt talvel kütma ja röögatuid aktsiise kasvõi sellesamuse kütteperioodi pealt tasuma. Ärge laske Eestit põhja! Kui te joonistate nii tumeda tuleviku, kus rahvas ägab maksukoorma all, uskuge, keegi ei taha siis siia jääda.
Need on põhjused, miks ma ei saa seekord vaiki olla ja minus midagi niivõrd kihvatas, et otsustasin motorahva kokku kutsuda ja Riigikogu ees arvamust avaldada. Me ei saa lasta ju endist niimoodi üle sõita!
Ilm ei tõota just tsikliilm tulema ja arusaadavalt tsikliga tulek läheb keeruliseks, aga kui sa oled minuga sama meelt ja automaksu vastu, tule lihtsalt kohale! 19. oktoober kell 12.30 – 14.00 riigikogu ees.
Motomari