Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Milleks Eestisse Mahatma Gandhi kuju?

-
09.06.2020
Mahatma Gandhi on Indias väga populaarne, kuid paljude jaoks liiga jumaldatud.
© AP/Scanpix

Üldjuhul püstitatakse monumendid inimestele, kes on riigi hüvanguks midagi teinud või mingitki moodi maa ja rahvaga seotud – India pühamehel Mahatma Gandhil sellist seost pole, mistõttu tema  kuju püstitamine on pehmelt öeldes kummaline.

India Vabariigi valitsus soovib Eestile kinkida Mahatma Gandhi kuju, millele leiti sobiv asukoht Mustamäel Ehitajate tee ja Sõpruse puiestee ristmiku lähedal, kirjutab Postimees.

India žest on ajendatud sellest, et mullu tähistati Gandhi 150. sünniaastapäeva. Seetõttu pöörduski Helsingis asuv India saatkond Eesti välisministeeriumi poole. Ministeerium omakorda võttis ühendust Tallinna linnavalitsusega ning üheskoos leiti kujule sobiv asukoht Mustamäel.

Tõenäoliselt on põhjuseks see, et Mahatma Gandhi olla väidetavalt vägivallatu liikumise algataja. Paraku on India kingitusel poliitiline taust. Praegust peaministrit Narendra Damodardas Modit on süüdistatud nii hindi marurahvusluse ja hinduismi soosimises kui ka Mahatma Gandhi nime ärakasutamises poliitilistel eesmärkidel. Ilmselt on see taust ka aasta pärast Gandhi sünnipäeva pakutud kingitusel.

Kriitikud on kahtluse alla seadnud ka Mahatma Gandhi tegeliku vägivallatuse ning pahandanud tema ülepingutatud jumaldamise üle. Nimelt on avaldatud arvamust, et ta algatas vägivallatu protestiliikumise vaid selleks, et ära hoida kõige tulihingelistemate indialaste uued ülestõusud – ta nägi, et sajandite vältel on need ainult massiliste tapatalgutega lõppenud. Teise maailmasõja eel ja ajal lootis Gandhi vargsi, et jaapanlased, kes olid otsaga juba Birmas, tulevad ja ajavad indialaste eest inglased välja.

Gandhit kritiseeritakse palju ka tema kampaaniate eest, mis ainult tundusid võimsatena – näiteks suri “soolamarsil”, mille ta korraldas protestiks Briti soolamonopoli vastu, viies rahva mere äärde soola aurutama, päris palju sellega ühinenuid, kes ei pidanud retkel vastu. Ka Briti India jagamist Indiaks ja Pakistaniks peetakse osaliselt Gandhi süüks, sest vendluse jutlustajana ei andnud ta piisavalt endast, et luua rahumeelne ühisriik.

Mahatma Gandhi rolli ajaloos mõistavad vaid indialased ise ja pole eestlaste asi tema üle otsustada, nagu pole ka meie asi teda kujuga austada. Ilmselt on ka siin tegu liberaalsete jõudude sooviga veel üks osake ajaloost enda kasuks tööle panna. Eriti Musta Mäel ja indialaste üha kasvava kogukonna kontekstis.