Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Bideni lennukad eesmärgid on kahjulikud nii majandusele kui ka keskkonnale

-
17.05.2023
Elektriauto
© Scanpix

Hiljuti tuli Joe Bideni administratsioon välja uute väga rangete CO2 heitmekoguste normidega. Nende kohaselt peaks elektriautode müük moodustama aastaks 2032 67% kõigist müüdud autodest (2021 oli see protsent 5,8). Townhall toob välja põhjused, miks Bideni lennukad eesmärgid ei ole teostatavad ja oleksid kahjulikud nii majandusele kui ka keskkonnale.

Juba praegu on Ameerika elektrivõrk ülekoormatud ja katkestuste ning rikete oht suur, seda eriti külmade talveilmade ja kuumade suvepäevadega. Elektriautod kujutavad endast täiendavat koormust elektrivõrgule, mis võib tuua kaasa olukorra, nagu juhtus hiljuti Californias, kus elektriautoda laadimist tuli piirata. Lisaks on terve hulk maapiirkondi, kus puudub autode laadimiseks infrastruktuur.

Elektriaku muudab elektriauto sisepõlemismootoriga autost 33% raskemaks, mis omakorda muudab elektriautod liikluses ohtlikumaks. Ühtlasi võivad autod elektriakudest eralduva soojuse tõttu ootamatult põlema süttida. Näiteks põhjustas orkaan Ian Floridas hulgaliselt elektriautode põlenguid, kuna soolane merevesi kahjustas autode akusid. Põlevat elektriakut on äärmiselt keeruline kustutada. Näiteks kasutasid Texase tuletõrjujad ühe põlema läinud elektriauto kustutamiseks 40 korda rohkem vett, kui tavalise sisepõlemismootoriga auto kustutamiseks. Norras on näiteks üks parvlaevade ettevõte keelanud elektriautode vedamise nende suure tuleohu tõttu. Ka laadimisjaamad kujutavad endast tuleohtu. Selle vältimiseks tuleks vahetada välja kogu praegune kaabeldus.

Lisaks peavad akud vastu üsna lühikest aega. Eeldatav sõiduulatus, aga ka auto juhitavus, vähenevad talvisel ajal suuresti ning juht võib jääda külma autoga tee äärde. Sõiduulatus väheneb ka suvel kuumaga, ja see väheneb veelgi, kui kasutada jahutussüsteemi, soojendust või kuulata raadiot.

N-ö ideaalsetes ilmastikutingimustes on elektriauto aku eluiga 10-20 aastat. Kuid soojem ilm ja kiire laadimine võivad tuua kaasa aku ülekuumenemise, mis omakorda vähendab tunduvalt aku eluiga. Viga saanud akusid ei ole enam võimalik parandada, isegi kui vigastus on minimaalne. See tähendab, et aku tuleb asendada täiesti uue akuga. Aku vahetamine maksab ligi 5000 kuni 15 000 eurot. Aku täielikuks laadimiseks praegu olemasolevate laadijatega kulub 7-10 tundi.

Ligi 75% ameeriklastest leiab, et elektriauto on ebapraktiline või kahtleb selle praktilisuses. 18% elektriauto kasutajatest on läinud tagasi bensiiniauto kasutamisele. Lisaks ei usalda elektriauto omanikud oma autosid; 78 protsenti elektriauto omanikest omab ka bensiiniautot.

Elektriaku tootmiseks on vaja erinevaid haruldasi metalle, mille tarnimist kontrollib suuresti Hiina. Kuna Bideni administratsioon ei ole väljastanud lube kohalike kaevanduste avamiseks, jätab elektriautodele üleminek USA transpordisektori sõltuma Hiinast.

Lisaks ei ole maailmas akude tootmiseks vajaminevaid metalle piisavalt. Mitmetes riikides, näiteks Kongos, kasutatakse tervist ning keskkonda kahjustava koobalti kaevandamiseks lapstööjõudu. Ka akude jaoks vajamineva liitiumi tootmine mõjub rängalt keskkonnale. Suured kaevandused kahjustavad Lõuna-Ameerika tundlikke kõrbealasid, kuna ühe tonni liitiumi tootmiseks on vaja enam kui kaks miljonit liitrit vett.

Elektriautode utiliseerimise ja taaskasutuse võimalused on esialgu veel väga piiratud ja kallid. Mitmeid akudes kasutatavaid materjale ei olegi võimalik säästlikult töödelda, mis tähendab nende ladestamist prügilatesse.

Rahvusvahelise Energiaagentuuri andmetel emiteerib elektriauto umbes poole võrra vähem CO2 kui sisepõlemismootoriga auto. Kuid majandusteadlane Bjrorn Lomborg toob välja, et ülejäänud 50% CO2 heitkoguste krediidi hind oleks alla 300 euro ja ka selle summa lisandumisel oleks sisepõlemismootoriga auto elektriautost ikkagi odavam. Isegi riigipoolsete toetuste puhul ei ole elektriauto enamiku inimeste jaoks kulutõhus valik. Helded toetused omakorda tähendavad seda, et elektriautode soetamise maksab tegelikult kinni tavaline maksumaksja.

Elektriautosid propageeritakse peamiselt väitega, et need aitavad vähendada CO2 heitmeid. Ent Heritage Foundationi poolt koostatud mudel näitab, et isegi juhul kui USA suudaks CO2 heitmed täielikult elimineerida, aitaks see vähendada aastaks 2100 ülemaailmset temperatuuri vähem kui 0,2 °C.  Samas avab Hiina nädalas umbes kaks uut söekaevandust.

Chicago ülikooli uuringu kohaselt on kümnest Ameerika autoostjast neli valmis kaaluma elektriautole üleminekut. „Kõigest 19% Ameerika täiskasvanutest ütlevad, et on kindlalt või täiesti kindlalt valmis ostma elektriauto.“ Ettevõtjad ja USA valitsus paistavad olevat rahul, et saavad suruda tarbijale peale tooteid, mida tarbija ei soovi. Ent enne ülejäänud 81 portsendi ümberveenmist peaksid autotootjad siiski hoolikalt järele mõtlema, millega nad riskivad.

 

Allikas: Townhall