Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Energiakriisis rohe-Saksamaal on löögi all „kliimatulevik“ ehk elektriautod

02.01.2023
Energiakriisi aegadel muutuvad elektriautod “kliimapäästjatest” pigem nuhtluseks.
© UU

Saksamaa föderaalne energiaagentuur Bundesnetzagentur (BNetzA), mille vastutusalas on ka gaasi- ja elektrihinna reguleerimine riigis, on tulnud välja uue plaaniga võimaldada võrguoperaatoritel piirata järgmisel talvel soojuspumpade ja elektriautode laadijate kasutamist ilma kasutajalt luba küsimata, s.t kaugkontrolli teel.

Die Welt kirjutab, et plaaniga kavatsetakse alustada 2024. aasta jaanuaris ja põhjenduseks tuuakse vajadust piirata tarbimist hetkedel, mil nõudlus ületab pakkumise. Nimelt on Saksamaa elektrivõrk üha suurema surve all seoses elektriautode arvu suurenemisega, samuti kasutavad inimesed üha rohkem kodu kütmiseks elektrivõrku koormavaid soojuspumpasid, mis väidetavalt on n-ö keskkonnasõbralikum.

Suurenenud nõudlust ei suudeta aga tagada (vähemalt lühikeses perspektiivis mitte), mistõttu leiab BNetzA, et elektritarbimist tuleb hakata piirama. Agentuuri sõnul tuleb inimestel nõustuda vajalike n-ö mugavuspiirangutega, mis tähendab, et soojuspumbad, mida kasutatakse paljudes kodudes kütmiseks ja sooja vee jaoks, samuti elektriautode laadimispunktid, muudetakse võrguoperaatori poolt kaugkontrollitavaks.

Hetkel ei ole selge, kas niisugune süsteem võimaldab ka seadmete täielikku väljalülitamist, kuid tiputarbimise leevendamiseks on agentuuril edaspidi võimalik seada piirang 3,7 kW peale. Niisugune piirang kahjustaks paljude seadmete tõhusust, nt saaks elektriauto aku kolmetunnise laadimise järel sõita mitte rohkem kui 50 km.

Saksamaa vasakvalitsus on seadnud väga ambitsioonikad eesmärgid elektriautodele ülemineku osas, ent suure tõenäosusega need eesmärgid ei täitu. Politico sõnul on seatud eesmärk – 15 miljonit elektriautot aastaks 2030 – fantaasia ja ilmselt ei suudeta täita rohkem kui pool seatud eesmärgist.

Detsembri alguses hoiatasid Euroopa Komisjoni president Ursula von der Leyen ja Rahvusvaheline Energiaagentuur, et energiakriis süveneb järgmisel talvel veelgi. Samas on plaanitavad piirangud ärritanud Saksamaa autotootjaid ning autotootjate liidu president Hildegard Müller leiab, et energiatarbimise piirangute seadmine võtab võrguteenuse pakkujatelt motivatsiooni ennetada võrgu ülekoormusega tekkida võivaid probleeme.

Saksamaa võib siiski seista silmitsi tõsiste energiaprobleemidega juba sel talvel. BNetzA juht Klaus Müller hoiatas detsembri lõpus, et riigi gaasireservid kahanevad esialgselt plaanitust kiiremini. Ehkki Mülleri sõnul paanikaks praegu põhjust ei ole, tuleb siiski järgnevatel kuudel veelgi rohkem kokku hoida.

Allikad: Die Welt, Politico