Rohepöördele püütakse küll endiselt head mainet tekitada, kuid meediauudised paljastavad siiski, et huvi raugeb – ka siis, kui väidetakse vastupidist.
Ligi pooled väikese ja keskmise suurusega ettevõtetest (VKE) kasutavad äritegevuses taastuvenergia allikaid või plaanivad sellesse lähiajal investeerida, selgus Luminori tellimusel Balti riikides läbi viidud uuringust.
Luminori äripanganduse juhi Marjan Savtšenko sõnul juhindub üha rohkem ettevõtete juhtidest äritegevuses jätkusuutlikkusest ning loob ka selleks vajalikke rohestrateegiaid. Uuringus osalenud juhtidest kinnitas 44 protsenti, et on võtnud äris rohelisema kursi, plaanib seda lähiajal teha või on alustanud selle üle arutelu. Ligi viiendik ehk 20 protsenti on juba seadnud ärile vähemalt mingil kujul rohe-eesmärgid, teatas Luminor.
Nagu näha, on ettevõtjate rohekurss ikkagi varieeruv, alates arutelu alustamisest kuni reaalsete sammudeni “mingil kujul”.
“Kuigi uuringu tulemuste järgi on jätkuvalt väikeses arvulises ülekaalus need, kes kohe taastuvenergiaallikatesse investeerima ei kipu, on näha, et roheline mõttelaad on üha levinum ning olukord muutub aina paremaks,” ütles Savtšenko. Viimased aastad on tema sõnul kostitanud ettevõtjaid küll mitmete väljakutsetega, kuid need pole pidurdanud jätkusuutlikuma kursi võtmist ja hoidmist.
Tegelikult tundub asi minevat vastupidi – pärast esmast vaimustust on pigem tagasi tõmmatud, sest näiteks põllumajandus-kaubanduskoda tunnistab, et rohepöörde praegused eesmärgid oleks Eesti põllumajandusele laastavad. Oma pitseri vajutab ka ülikõrge elektrihind, kus on oluline roll CO-kaubandusel ning mis mõjutab igat ettevõtjat negatiivselt.
Tallinna Tehnikaülikooli (TTÜ) energeetikaprofessor Alar Konist aga hoiatab ERR-is, et Euroopa energeetiline sõltumatus on tänapäevase tehnoloogia juures vaid unelm, taastuvenergia piisavaks säilitamiseks puudub võimekus. Ettevõtjate roheoptimismil pole lihtsalt praegu veel kandepinda.
Luminori uuringul on ka üks ideoloogiline puudujääk – nimelt on rohepööre sedavõrd kampaanialikult pealesurutud, et paljud küsitletavad ettevõtjad ei julgegi öelda, mida nad asjast tegelikult arvavad.
UU