BNS üllitas teisipäeval uudise “Reinsalu avaldas Vene nafta impordi jätkamist taotlevad ettevõtted”, aga üks ettevõte ei taha patte omaks võtta – jällegi uus skandaalikene ning vesi venelastega koostööks sogasem.
Samanimelist tanklaketti pidava AS Alexela sõnul ei ole ettevõte seotud 30. augustil välisministeeriumi poolt avaldatud Venemaa nafta impordiga seotud Alexela nime sisaldavate ettevõtetega.
Alexela kontserni juhatuse liikme ja tegevjuhi Hans Pajoma selgitusel on Nord Terminals, endise ärinimega Alexela Logistics, rahvusvahelisse Puma Energy Infrastructure kontserni kuuluv terminalioperaator, kes ise naftatoodetega ei kauple, vaid osutab kaubaomanikele tollideklarandi ja -laoteenuseid. Nord Terminalsi kaudu ei ole tema sõnul alates 24. veebruarist ühtegi tonni Vene päritolu autobensiini, diislikütust ega ka mingeid muid kütuseid Eesti turule vabasse ringlusse deklareeritud ja toodud.
Samuti ei ole Nord Terminals Pajoma väitel välisministeeriumilt taotlenud erandit Vene naftatoodete impordiga jätkamiseks ega plaani seda ka teha, vaid deklareeris ministeeriumi nõudel sanktsioonide kehtestamise hetkeseisuga kehtinud kliendilepingud. “Nord Terminals täidab kõiki kehtivaid Eesti seadusi ja rahvusvahelisi sanktsioone ning Vene kliente ettevõttel ei ole,” toonitas ta.
Alexela Bunkering on aga Pajoma selgitusel laevakütuse punkerdamisega tegelev ettevõtte. Autobensiini ega diislikütusega ettevõtte ei tegele ja alates 24. veebruarist ühtegi tonni mootorikütuseid Eesti turule ringlusse ettevõte toonud ei ole. Ka Alexela Bunkering ei ole tema sõnul välisministeeriumilt taotlenud erandit Vene naftatoodete impordiga jätkamiseks ega plaani seda ka teha, vaid deklareeris samuti sanktsioonide kehtestamise hetkeseisuga kehtinud kliendilepingud. “Oma põhitegevuseks vajaliku laevakütuse hankimiseks alates 24. veebruarist ühegi Vene osapoolega ühtegi tehingut Alexela Bunkering sõlminud ei ole,” kinnitas Pajoma.
“Tanklakett ehk AS Alexela ei ole ei enne sõda ega plaani ka tulevikus osta ega müüa ühtegi liitrit Vene päritolu autobensiini ega diislikütust. Kõigis Alexela tanklates üle Eesti on müügil Poola ettevõtte PKN Orlen Leedu Mazeikiai tehases toodetud mootorikütused, mille kohta on tootja kinnitanud, et seal Vene päritolu toornaftat ei kasutata,” märkis ta.
Pajoma sõnul on välisministeerium avalikkust eksitades ettevõtja mainele kahju tekitanud ning Nord Terminals ja Alexela Bunkering nõuavad ministeeriumilt nende sõnul ebaõigete andmete viivitamatult avalikku ümberlükkamist.
30. augustil avalikustas välisministeerium 28 ettevõtet, kes on ministeeriumi sõnul taotlenud erandeid Venemaalt nafta impordi jätkamiseks. Need ettevõtted on Flexoil OÜ, Marine Energy Solutions OÜ, Baltic Marine Bunker AS, Eurodelta OÜ, Manoir Energy OÜ, Westnbalticoil OÜ, SIA ImplexOil, Alexela Bunkering OÜ, GazTrans Eesti OÜ, Stacroloft Inc, Fillenergi OÜ, Himbalt Trade OÜ, Eesti Aviokütuse Teenuste AS, Aurum Invest OÜ, Venkon Group OÜ, LITASCO SA, VNK AS, TRAFIGURA PTE LTD, AS Liwathon E.O.S, AS Operail, United Stream OÜ, Skinest Veeremi OÜ, AS NT Bunkering, Nord Terminals AS, Baltia Trading Company OÜ, Petrohim International Carriers OÜ, City Sky OÜ ja Altairbalt OÜ. (BNS)
Lisatud.
Sarnaselt mitmele teisele ettevõttele lükkab ka Operail ümber välisministeeriumi väited ning kinnitab, et ei ole taotlenud erandit sanktsioonide alla kuuluvate naftatoodete impordiks.
Välisministeeriumi juriidiliste ja konsulaarküsimuste asekantsler Erki Kodar selgitas teisipäeval avaldatud Venemaa naftatoodete impordierandiga ettevõtete nimekirja kommenteerides, et loetletud ettevõtjad andsid välisministeeriumile teada, et neil on kas kehtivad lepingud või neil on soov teostada lühiajalisi tarnetehingud, ent erandi kasutamine on juba ettevõtte enda otsus.