Andres Raid: Maanteeamet täiendas „tsikliomaniku sandistamise juhendit“: meie ei vastuta millegi eest!

Arvamus,
- Updated
©Scanpix
Tsiklimeestelt nõutakse ülevaatusel äkkpidurdamist 40-kilomeetrise tunnikiiruse pealt.

Rahva silmad on praegustes oludes suunatud teadagi kuhu ja kõik muu tundub teisejärguline. Samas – täna maha magatu või teisejärgulisena tunduv võib juba homme omandada täiesti uue tähenduse ja tähtsuse.

Kirjutasime hiljaaegu maanteeameti uutest ideedest mootorrataste ülevaatusel, kus muuhulgas nõutakse äkkpidurdamist kiirusel 40 kilomeetrit tunnis. Üks ülevaatusele tulnu on juba selle triki käigus kukkunud ja haiglassegi toimetatud. Milleks seda kõike tarvis on, on aga selgusetu endiselt. Nüüd on aga tulnud uut teavet – kui hakkabki juhtuma ja õnnetud kukkujad haiglatesse ei pääse, selleks puhuks on maanteeamet lisanud klausli – nemad ei vastuta millegi eest! Maanteeametis on 524 spetsialisti, sealt leiab läbilõike Eestis esindatud erialadest ja ametitest, mõned lihtsalt ettevalmistuseta ka.

Järgneb Google reklaam. Uute uudiste toimetus ei vastuta Google algoritmide poolt personaalselt teile suunatud reklaamide sisu eest. Soovitame usaldada ainult tuntud ja usaldusväärseid kaubamärke.

Nüüd aetakse maanteeameti austatud ekspertide poolt asjale ikka veel hagu alla ja on välja tuldud juhendi uuendusega, kusjuures selle juhendi on allkirjastanud ka asutuse direktor. Olgu siinkohal lisatud väljavõte “tsikliomaniku sandistamise” juhendi lisast, mis sai eile kohustuslikuna laiali jagatud kõikidele ülevaatajatele:

„Käesolevaga kinnitan, et mind on informeeritud pidurdusefektiivsuse mõõtmise tingimustest ja kinnitan, et tean kuidas teostada pidurdusefektiivsuse mõõtmise katset. Samuti olen teadlik sellega kaasnevatest ohtudest, riskidest ja vastutusest.“

Ülevaatajad arvavad nii:

Kuna traktoritele lubatakse piduritesti teha alates 6 km/h, siis tehti ka mootorratastele piduritesti tavalise jooksukiiruse pealt ja ei peetud kinni 30 km/h vajadusest. Meie lõpetasime kohe tsiklite piduritestid, kuna ei suuda tagada vajalikke ohutustingimusi. Väga paljud rikkusid kiiruse nõudeid, kuna maanteeameti kontrolli ei huvita õues toimuv, sest sinna kaamerasilm ei ulatu, nüüd aga pannakse külge GPS kiiruse lugejaga aeglustusmõõtja. Tsiklil istuja ühest silmanurgast jälgib teed ja teisest mõõteriista näidikut ja siis teeb pidurduse või mitu, kui näitajad ei vasta nõuetele.

Ja veel üks paljudest arvamustest, et see kõik pole absoluutselt juba kehtivate õigusaktidega:

1. Vastavalt liikluspolitsei vastusele ei aktsepteeri nemad mitte mingil tingimusel avalikel teedel katsetusi.

2. 90% ülevaatuspunktidest PUUDUB pidurite katsetusteks vajaminev eraldatud kinnine territoorium, seega tuleks sulgeda enamus ülevaatuseid, kuna nad ei täida MKM 77 lisa 2 , kus on kirjas, et  ülevaatuspunkti territoorium peab võimaldama ülevaatuse kõigi vajalike kontrolloperatsioonide teostamist.

3. Kui on olemaski territoorium, siis ei luba liiklusseadus sõidukiirust õuealal üle 20 kilomeetri tunnis.  Kehtiv tester aga “nõuab“ tunduvalt suuremat kiirust 35 – 40.

4. Paljud ülevaatused rendivad ülevaatusruume, kus on kehtestanud kinnisvara omanik kiiruspiirangud, näiteks meie territooriumil on see mitte üle 5 km/h.

5. Kasutades piduriaeglustuse mõõtjat võib auto “käest minna“, kui on pidurite erinevus liiga suur. Auto liikumissuuna lubamatut muutmist saab teada alles siis, kui on see juba juhtunud. Samuti ei ole harvad juhtumid, kus ohututes tingimustes pidurite rullstendis lõhkeb piduritoru või pidurivoolik ja kui see juhtub kiirusel 40 km/h, siis ma ei kommenteeriks edasi.

Pole teada ühtegi riiki, kus tsikliga ülevaatusele tulnud kodanik sunnitakse tegema valikut ning seejärel kinnitab oma allkirjaga, et on valmis võimalikeks halbadeks tagajärgedeks. Nagu langevarjuhüpetel!

Pole teada riiki, mis sunniks pidurikatsetuse jaoks rikkuma liiklusseadust, mis ei luba üle 20 km/h liiklemist hoovis.

Pole samuti teada riiki, kus vastava juhisega antakse kohustus teha pidurikatsetusi mida saab läbi viia ainult üldkasutatavatel teedel (kuna ülevaatustel puuduvad vastavad ohutusnõuetele vastavad katseplatsid).

Lõpetuseks – pole teada riiki, kus tehnoülevaatusele tuleku otsustab ilmateade (1.3. Teekatsetus tuleks teha soovitavalt vähemalt temperatuuril +10 C.)

Äkki tegeleks mingi tegevusega, mis tõesti oleks suunatud teedeehituse kaasajastamisele ja transpordi paremaks korraldamiseks, kõik see 524 ametnikku?

Ehkki – 2000. aastal otsustatud plaani kohaselt on maanteeamet valinud strateegia – milleks meile midagi uut moodi teha? Teeme nagu kogu aeg, lihtsam on lappida, lappida, lappida…

Aga lahendusi on, on teadmisi ja oskusi ja seda meil endil – hiljaaegu toimus Tallinna Tehnikakõrgkoolis esinduslik teedeehitusele pühendatud seminar, selle juurde jõuame peatselt aga eraldi.

Andres Raid
ajakirjanik

Tähelepanu!

Kuna kommentaaride modereerimise maht hakkas toimetuse väikese kollektiivi tööd häirima, siis oleme sunnitud kommenteerimise peatama. Kui tunnete vajadust ühiskonna asjades kaasa rääkida, siis on selleks võimalus Facebookis ning meediaväljaannete kommentaariumites.

Täname teid jätkuva toe ja mõistmise eest!
Uute uudiste toimetus.

Mobile Sliding Menu

Uute Uudiste väljaandja on Eesti Konservatiivne Rahvaerakond. Uued Uudised peavad oluliseks sõnavabadust. See tähendab, et Uutes Uudistes avaldatud seisukohad ei pruugi ühtida Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna seisukohtadega.
Kontakt: info@uueduudised.ee | Kasutamistingimused