Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Priit Humal: Simsoni vassimine Rail Balticu küsimustes kisub koomiliseks

-
11.09.2018
Rail Balticu vastased on käinud ka superministeeriumi ees oma protesti väljendamas.
© Tairo Lutter/Postimees

Rail Balticu tasuvusanalüüsi kohta käivates vastustes on Kadri Simsoni vastused muutunud “seinast-seina”, ütleb kodanikeliikumise Avalikult Rail Balticu juht Priit Humal.

Rail Balticu riikidevahelise lepingu ratifitseerimise eel väitis Simson, et kvaliteedikontroll on oluline eeldus. Nüüd räägib minister, et neil pole mingit kohustust tasuvusanalüüsile ekspertiisi teha.

Nii ütles Kadri Simson Rail Balticu tasuvusanalüüsi kohta juunis 2017, et tasuvusanalüüside kvaliteedikontroll on eeltingimus ning ministeerium on kaasnud kvaliteedikontrolli teostamisse kogemustega eksperdid. Avalikult Rail Balticu ekspertide poolt väljatoodud vigadesse suhtub Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium tema sõnutsi tõsiselt ja on saanud telefoni teel esialgse kinnituse, et E&Y analüüs vastab nõuetele.

Eelmisel nädalal vastas Kadri Simson parlamendisaadik Martin Helme kirjalikule küsimusele, et tasuvusanalüüsi kontroll pole kohustuslik. Pealegi olevat Euroopa Komisjon E&Y tasuvusuuringu heaks kiitnud. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumist ei suutnud Kadri Simson tuua välja aga ühtegi eksperti, kes oleks RB tasuvusanalüüsi heaks kiitnud.

Tasuvusanalüüsi heaks kiitvad sõnumid jõuavad millegipärast majandusministeeriumisse telefoni teel või mõnes survegrupi Avalikult Rail Balticule saadetud kirjas. Samas on teises kirjas väidetud, et E&Y analüüsi pole Euroopa Komisjoni ekspertidele esitatud ning ka mingit selle heakskiitmisest pole olnud. Kiri räägib hoopis sellest, et analüüsi tõesuses pole põhjust kahelda, kuna E&Y on usaldusväärne firma.

Euroopa Komisjon on aga vastupidi korduvalt väitnud, et tasuvusanalüüside kontrollimine on just meie siseriiklik ülesanne ning Euroopa Komisjon seda meie eest ei tee. Nemad võivad oma kontrolli ja raha tagasinõude teha siis, kui raha on kulutatud.

Eelmisel nädalal selgus, et RB Eesti esinduse juht Aivar Jaesk ARB kriitilises analüüsis olulisi vigu ei näe. Majandusminister paraku ei oska nimetada ühtegi oma ministeeriumi inimest, kes oleks tasuvusanalüüsi hinnanud. Samuti pole teada kedagi, kes oleks tutvunud 4,1-miljardiliste vigadega.

Avalikkusel on õigus teada, kes on need ametnikud, kes Rail Balticu projekti ministeeriumis juhivad — sest Saaremaa süvasadama ja Koidula piiripunkti kuulsusrikkaid ehitajaid pole enam kuskil näha. Kes on küll see Euroopa Komisjoni ekspert, kelle vihjete põhjal Kadri Simsoni arvates saab Rail Balticu projektiga edasi minna?

Seotud lood Avalikult Rail Balticust: RB projekti 4 miljardine kahjumlikus sai taas kinnitust